Widziana z góry, ujęta ukośnie płaszczyzna stołu; na nim także ukośnie jasny prostokąt. Na prostokącie, po prawej u dołu talerz, na nim cztery ryby, po lewej na draperii tkaniny, sześć cytryn. Za talerzem butelka, obok, nieco w głębi naczynie. Koloryt: ogólna tonacja w brązach, tło - ciemny brąz z odcieniami fioletu, prostokąt - jasno-żółtawy brąz, talerz biały, ryby brązowe, draperia czerwona, cytryny żółte, butelka czarno-zielonawa, naczynie szarawe z akcentami czerni.
Jerzy Fedkowicz rozpoczął edukację artystyczną w Moskwie, gdzie pobierał nauki w latach 1910–1913 u Iwana Bolszakowa i Konstantina Juona. Następnie w celu rozwijania swoich umiejętności przeniósł się do Petersburga. Od 1915 do 1921 uczęszczał do pracowni Wojciecha Weissa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1921–1923 był na stypendium rządu francuskiego w Paryżu. Martwa natura z ok. 1930 roku autorstwa Fedkowicza została zakupiona do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w 1965 roku. Obraz pochodzi z okresu, kiedy artysta w swej twórczości wpisywał się nurt polskiego koloryzmu. Barwa znalazła się w centrum jego zainteresowania. Od tego momentu przedstawienie na płótnie nie było już podporządkowane światłocieniowym modelunkowi form, lecz dynamice nakładania plam barwnych, często kształt był dookreślony czarnym konturem. W jego pracach zaczęła dominować gama barwna, która u podstaw miała ciepłe brązy, delikatne zielenie, błękity i szarości.
Beata Małgorzata Wolska