• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Gottlieb Leopold (1879–1934) (malarz)

Portret damy

  • obraz
Portret damy
773
159
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • École de Paris
  • kapelusze
  • popiersia
  • portrety en trois quarts
  • portrety kobiece

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/39
  • Autor/WytwórcaGottlieb Leopold (1879–1934) (malarz)
  • TytułPortret damy
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniamiędzy 1901 - 1934
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdeska
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 54 cm (wysokość)
      • 45.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • L. Gottlieb
    • ; Gottlieb Leopold (1879–1934)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Portret kobiety ujęty w popiersiu. Twarz lekko zwrócona w lewo, wąska, o dużych piwnych oczach, prosto zarysowanych brwiach, wydatnym nosie, małych wąskich ustach. Oświetla ją światło padające z lewej strony. Na głowie duży ciemny kapelusz, ubiór ciemny, wysoko zachodzący na szyję. Tło neutralne. Koloryt: przewaga brązów, czerni.

Leopold Gottlieb pochodził z bogatej żydowskiej rodziny. Miał trzech braci – każdy z nich wykazywał zainteresowania malarskie. Najwybitniejszym był najstarszy – Maurycy Gottlieb, uczeń między innymi Jana Matejki. Leopold kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych już pod kierunkiem Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza (w latach 1896–1902), następnie pobierał naukę w Monachium w pracowni Antona Azbego (od 1903). Był inicjatorem krakowskiej Grupy Pięciu w 1905, w skład której weszli Vlastimil Hofman, Mieczysław Jakimowicz, Jan Rembowski i Witold Wojtkiewicz. W 1904 osiadł w Paryżu. Tam łączony był z grupą artystów, którzy określani są terminem „École de Paris”, po raz pierwszy użytym przez krytyka i rysownika André’a Warnoda w 1925 w odniesieniu do artystów głównie pochodzenia żydowskiego z Europy Środkowo-Wschodniej. Paryż, najczęściej dzielnica Montparnasse, stał się dla nich nowym domem. Tutaj ukształtowali w pełni swoją postawę artystyczną, a ich intensywna i najbardziej owocna działalność artystyczna przypadała na lata dwudzieste XX wieku. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się portret kobiety ujęty w popiersiu autorstwa Gottlieba. Wąska twarz lekko zwrócona w lewo ujmuje głębokim wyrazem. Spojrzenie dużych piwnych oczu i półuśmiech zarysowany na wąskich ustach wyrażają zadumę, ale też intrygują. Kompozycja zbudowana została na silnym kontraście – twarz jest oświetlona światłem padającym z prawej strony, włosy, duży kapelusz i ubiór namalowane zostały w czarnym kolorze. Z tła przebija mieszanka czerwieni i brązów.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn