• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Fałat Julian (1853–1929) (malarz)

Autoportret

  • obraz
Autoportret
743
153
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • wąsy
  • kapelusze
  • portrety męskie
  • autoportrety
  • portrety en trois quarts

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/538
  • Autor/WytwórcaFałat Julian (1853–1929) (malarz)
  • TytułAutoportret
  • NazwaAutoportret
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstania1915
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 34.5 cm (wysokość)
      • 32 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | Poznań, Plac Wilhelmowski 18. | Nr. Kontr. 3 | Nazw. artysty: Julian Fałat | Nazw. obrazu (dzieła): "Autoportret" | (akw.)
    • ; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych Poznań
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • M. Nowicki & R. Grünastel | Poznań, plac Wilhelmowski 3 | Zakład Artystyczny | SKŁAD OBRAZÓW | Szklarnia budowlana i artystyczna | Szkło szybowe. - Paramenta kościelne. | POZŁOTNICTWO I RZEŹBIARSTWO. | Fabryka ram.
    • ; Zakład Artystyczny M. Nowicki & R. Grünastel
    • 3. Sygnatura:
    • JFałat 915
    • ; Fałat Julian (1853–1929)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Głowa mężczyzny w kapeluszu z małym rondem i piórkiem z tyłu. Zwrócony w 3/4 w prawo. Twarz pociągła, nos prosty, wąs siwy krótko przystrzyżony. Tło neutralne.

Koloryt chłodny: przewaga jasnych zieleni i niebieskości, po lewej stronie głowy brunatny cień. Kapelusz szary, kołnierz kurtki jasnozielony. Twarz ogorzała, oczy niebieskie. Akwarela malowana szerokim pędzlem, kontur płynny.

Julian Fałat studiował w latach 1869–1871 w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 1877–1880 podjął edukację artystyczną w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie uczęszczał do pracowni Alexandra Strähubera i Johanna Raaba. Na początku lat osiemdziesiątych XIX wieku wyklarowała się postawa twórcza, która u podstaw miała realistyczne i krytyczne przedstawianie stosunków społecznych. W niektórych pracach artysta z dużym zacięciem realistycznym ukazywał sceny z życia codziennego ubogich dzielnic miasta. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku Fałat stał się przedstawicielem polskiego malarstwa luministycznego – nurtu reinterpretującego zasady francuskiego impresjonizmu. Jego prace charakteryzowała odtąd lekkość i spontaniczność kompozycji. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się Autoportret z 1915 roku, z okresu, gdy artysta przeszedł już na emeryturę i przeniósł się na stałe do swej posiadłości w Bystrej na Śląsku Cieszyńskim. To akwarela, w której Fałatowi udało się stworzyć wizerunek dojrzałego, nieco wzniosłego artysty z wyraźnym, mocnym spojrzeniem skierowanym nie wprost na odbiorcę, lecz w dal – jakby w coś się przenikliwie wpatrywał. Udało mu się uzyskać efekt trójwymiarowości kapelusza, który jest równie pieczołowicie przedstawiony, co sama twarz artysty. Ciekawy efekt malarz uzyskał dzięki wykorzystaniu w wielu miejscach portretu intensywnie niebieskiego koloru.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn