• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Silomäki, Jari (1975- )

Ćwiczenia z dorosłości (Długotrwała ekspozycja jest niebezpieczna)

  • fotografia
Ćwiczenia z dorosłości (Długotrwała ekspozycja jest niebezpieczna)
62
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • fotografia (sztuka), Helsinki School, relacje rówieśnicze, relacje męsko-damskie, młodość, dojrzewanie, dorosłość, mężczyźni, okno, promieniowanie > światło

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SWO/269
  • Autor/WytwórcaSilomäki, Jari (1975- )
  • TytułĆwiczenia z dorosłości (Długotrwała ekspozycja jest niebezpieczna) | Rehearsals for Adulthood (It's dangerous to have prolonged exposure...) (angielski)
  • Miejsce powstaniaHelsinki (Finlandia)
  • Czas powstania1997 - 2001
  • Technikafotografia czarno-biała
  • Materiałpapier > papier fotograficzny
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 22 cm (wysokość)
      • 35 cm (szerokość)
      • 3 cm (głębokość)
  • Cykl / kompletRehearsals for Adulthood
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Jari Silomaki 3/10
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

W centrum poziomej fotografii, w ciemnym, z pozoru pustym pomieszczeniu, siedzi na podłodze młody mężczyzna. Oparty o ścianę z wyciągniętymi nogami, ma zamknięte oczy i spokojny wyraz twarzy, na której widać kilkudniowy zarost. Ma nagi tors. Ubrany w ciemne spodnie i buty traperki. Ściana, przy której siedzi mężczyzna oraz jego twarz i część klatki piersiowej oświetlona padającymi z lewej strony promieniami słonecznymi. Światło odwzorowuje kształt okien, przez które prawdopodobnie wpada do pomieszczenia w kształt nieregularnych prostokątów. Lekka poświata zachodzi również na podłogę, podeszwę buta. Z lewej strony zdjęcia pionowe światło w trzech wąskich prostokątach przedzielonych podwójnymi, poziomymi, ciemnymi kreskami. Na dole fotografii odręczny napis białym tuszem: I am sitting in the sun, it is spring - siedzę w słońcu, jest wiosna.


Rehearsals for Adulthood (Ćwiczenia z dorosłości) to esej fotograficzny opowiadający o bolesnych, ale też czasami zabawnych aspektach wchodzenia w dorosłość młodego mężczyzny, który zmaga się z samym sobą, z uczuciem do dziewczyny oraz odkrywaniem własnej tożsamości. Na powstały w latach 1997–2001 cykl składają się niewielkie narracje, pojedyncze bądź sparowane fotografie, którym towarzyszy odręczy tekst  zapis zdarzenia, nastroju, osobista uwaga. Ułożone w odpowiednim porządku tworzą spójną opowieść.

Pomimo wrażenia autentyczności, zaproszenia przez autora do jego intymnego świata, scenariusz opowiadanej historii został skrupulatnie rozpisany i zagrany. Postać, którą widzimy na zdjęciach to nie Jari Silomäki (1975– ) lecz aktor, jak wszystkie inne osoby pojawiające się w jego pracach. Zapiski na zdjęciach, wyglądające jak cytaty z pamiętnika, pierwszoosobowa narracja, pozwolenie widzowi na wgląd w prywatny świat głównego bohatera tworzą idealną iluzję rzeczywistości. Silomäki zaciera granicę pomiędzy prawdą a fikcją w fotografii.

Głównym obszarem zainteresowania fińskiego artysty jest poszukiwanie nowych form fotografii dokumentalnej. Na przykład w serii Ordinary Towns on Ordinary Days (2006–2007) manipuluje obrazami przedstawiającymi zwykłe, spokojne codzienne życie w różnych europejskich miastach tak, że finalnie widzimy czarno-białe fotografie, na pozór dokumentalne, jednak przeniknięte niepokojącym językiem fotografii wojennej.

Oprócz serii fotograficznych Silomäki jest również autorem filmów, ostatni z nich Miklos’ Invisible Home otrzymał honorowe wyróżnienie na festiwalu filmów krótkometrażowych w Cannes – Cannes Shorts (2022).

Marlena Chybowska-Butler

magazyn