• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Szeszycka, Katarzyna (1983- )

bez tytułu

  • obraz
Bez tytułu
106
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • woda, dzieci, ludzie > pływacy, pływalnie, pływanie, sztuka krytyczna, sztuka postkrytyczna, malarstwo współczesne

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1821
  • Autor/WytwórcaSzeszycka, Katarzyna (1983- )
  • Tytułbez tytułu
  • Czas powstania2010
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno, farba olejna
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 130 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletNauka pływania (Się pływa!)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • 2010.09 | K. Szeszycka | się pływa! heh | nauka pływania
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Poziomy obraz, podzielony niesymetrycznie, ostrym przecięciem, na dwie części - większa z lewej strony to niebieska, gładka płaszczyzna, druga, po prawej stronie, jest płaską jednolitą białą plamą. Na niebieskim tle w górnej, lewej ćwiartce obrazu widzimy z lotu ptaka dziecko zanurzone do ramion w wodzie, utrzymujące się na powierzchni trzymając się kolorowych podłużnych pianek basenowych.

Katarzyna Szeszycka (1983– ), artystka interdyscyplinarna, angażująca się w wydarzenia artystyczne w przestrzeni miejskiej, wychowywała się w leśniczówce, wśród małej wiejskiej społeczności, blisko natury, co niewątpliwe wpłynęło na jej wrażliwość i rezonuje w jej twórczości. Od początku swojej działalności artystycznej, czyli studiów w Poznaniu, praktykuje równolegle: malarstwo  będące, jak sama je określa „notacjami autentycznego przeżycia, emocji” oraz buntownicze akcje wynikające z potrzeby krytyki konsumpcyjnego kapitalizmu.

We wczesnych pracach Szeszycka skupiała się bardziej na kontekście kulturowym danego miejsca, pejzażu i osobach, formowaniu się tożsamości czy relacji człowiek-zwierzę. Z czasem jej obrazy ewoluowały w kierunku minimalizmu, abstrakcji, malarstwa prawie monochromatycznego. Cyklom malarskim towarzyszą fotografie, nagrania wideo, obiekty intermedialne. Artystka wykorzystuje je do eksperymentalnego badania i analizy granicy widzialności, polisensoryczności odbioru przestrzeni w relacji z innymi zmysłami.

Prace z cyklu Nauka pływania, pomimo ascetyczności, minimalistycznej formy zawierają element ruchu, zaznaczenie obecności człowieka. W kolejnych, jak Empty Landscapes i devoid, człowiek nie jest nieobecny, widzimy tylko pozostawione przez niego miejsca, które najprawdopodobniej będą zawłaszczone przez naturę.

Katarzyna Szeszycka w 2015 r. obroniła doktorat na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, którego tematem była percepcja nikłego światła i realizacja bio-art: hodowla białych roślin. Jest laureatką Grand Prix 24. Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (2012). Uczestniczka pierwszej edycji Artist in Residence Program w ramach projektu Artist in Aso (Japonia, 2014), była także rezydentką w projektach: Focus+Indonesia (Indonezja, 2014), New Dictionary of Old Ideas (Węgry 2018). Współtworzy Fundację Upside Art i FREEDOM Gallery w Szczecinie. Jest profesorką Akademii Sztuki w Szczecinie.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn