Rzeźba o pionowej kompozycji przedstawia dwufigurową grupę: Marię trzymającą martwe ciało Chrystusa. Sylwetka Marii ukazana frontalnie wsparta jest na kamiennym zboczu porośniętym darnią widocznym po bokach i poniżej postaci. Twarz o zaokrąglonych policzkach otacza falująca fryzura długich włosów. Głowę okrywa długi marszczony welon. Obszerny płaszcz nałożony na suknię o długich szerokich rękawach zagina się tworząc głębokie, światłocieniowe fałdowania i szerokie płaszczyzny na krawędziach. Ciało Chrystusa o nieco pomniejszonych proporcjach oddane jest naturalistycznie. Wsparte na kolanie matki osuwa się diagonalnie od jej prawej dłoni podtrzymującej głowę syna, ku lewej nisko opuszczonej i podpierającej tors tuż poniżej ciętej w szeroko rany w boku. Dłońmi oraz wysuniętym do przodu i ustawionym nieco wyżej swym prawym kolanem podtrzymuje osuwające się diagonalnie martwe ciało Chrystusa o pomniejszonych proporcjach.
Przedstawienie Marii trzymającej martwe ciało Chrystusa, nazywane pietą, jest jednym z bardziej popularnych motywów obrazowych w sztuce średniowiecznej. Nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa pietas, oznaczającego miłość zgodną z powołaniem. Stanowi odniesienie do pokornej pobożności i pełnego miłości posłuszeństwa wobec woli Boga. Przedstawienie, którego źródłem są opisy teologiczne i literackie ukazuje cierpienie matki samotnie opłakującej męczeńską śmierć syna. Piety jako figury dewocyjne ukazujące bliską relację matki z synem wywoływały wzruszenie i wzbudzały uczucia religijne. Ponadto, uświadamiały wiernym poświęcenie Marii i jej zgodę na ofiarowanie syna, a tym samym jej znaczenie i rolę w dziele odkupienia.
Pochodzenie rzeźby zakupionej do zbiorów muzeum w 1976 roku wiązane jest z Kościołem Mariackim w Dąbiu (obecnie dzielnica Szczecina), na podstawie informacji ustnej od poprzedniego właściciela. Figura wykazuje wyraźne analogie z twórczością Mistrza z Osnabrück (około 1500–1530), zwłaszcza z jego Pietą z Münster. Cechy formalne i stylistyczne rzeźby są charakterystyczne dla grupy dzieł pochodzących ze Szczecina i okolic, co pozwala przypisać atrybucję omawianej piety późnośredniowiecznemu warsztatowi szczecińskiemu, który wykonał między innymi ołtarz pasyjny z Dąbia.
Rzeźba prezentowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska