• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
warsztat zachodniopomorski

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

  • element ołtarza
Tronująca Madonna z Dzieciątkiem
63
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • periodyzacje dziejów > średniowiecze, religia (wierzenia) > chrześcijaństwo, kulty > kult maryjny, Tron Mądrości, cystersi, snycerstwo, sztuka skandynawska, sztuka sakralna, sztuka romańska

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/179
  • Autor/Wytwórcawarsztat zachodniopomorski
  • NazwaTronująca Madonna z Dzieciątkiem
  • Miejsce powstaniaPomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)
  • Czas powstania[data dookreślenie] > około 1260
  • Technikapolichromia
  • Materiałmateriał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno olchowe, farba
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 47.5 cm (wysokość)
      • 19.5 cm (szerokość)
      • 14 cm (głębokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • czerwoną farbą:
    • 3810
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Maria o drobnej, smukłej sylwetce siedzi frontalnie na tronie o lekko podwyższonych bokach. Dłonią podtrzymuje dziecko ułożone w pozycji siedzącej z lekko podkurczonymi nogami i usytuowane na jej lewym kolanie. Postaci ubrane są w długie tuniki opadające podłużnymi wąskimi fałdami rytmicznie różnicującymi powierzchnię szat. Figura o drążonym odwrociu została opracowana jako przyścienna. Powierzchnia rzeźby jest uszkodzona, zwłaszcza w partii twarzy Marii; nosi liczne ślady po owadach. Głowa Jezusa i prawa ręka Marii nie zachowały się. Pozostałości polichromii widoczne są w zagłębieniach rzeźby. 

Rzeźba Marii tronującej z Dzieciątkiem jest najstarszą z zachowanych maryjnych figur kultowych pochodzących z terenu Pomorza Zachodniego. Reprezentuje typ przedstawienia określany mianem Tronu Mądrości (łac. Sedes Sapientiae), popularny zwłaszcza w środowisku zakonu cysterskiego.

Tronem Mądrości nazywał Marię św. Bernard z Clairvaux (1090–1153). Termin zaczerpnięty z wczesnochrześcijańskich utworów literackich odnosi się do idei Marii stanowiącej tron Wcielonego Logosu – Mądrości Bożej, zgodnie z dogmatem jej Bożego rodzicielstwa.

Typowy dla sztuki romańskiej hieratyzm postaci osiągnięto poprzez statyczną i niemal schematyczną kompozycję rzeźby budowanej z prostych brył, minimalizm gestów oraz rytmizację modelunku szat. Stylistyka ta docierała na Pomorze w XIII wieku poprzez Gotlandię stanowiącą ówcześnie centrum handlowe i artystyczne regionu bałtyckiego. Figury tego typu zwykle ustawiane były w nastawach ołtarzowych o strukturze baldachimowej.

Fundacja prezentowanej rzeźby wiązana jest z zakonem cystersów z Kołbacza ze względu na jej pochodzenie. Gardno, gdzie figura została znaleziona, niegdyś należało do dóbr tego największego i najważniejszego w średniowieczu opactwa na Pomorzu.

Rzeźba prezentowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.

Kinga Krasnodębska


wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin