• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany

Przycisk do papierów

  • akcesoria
Przycisk do papierów
690
129
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • biura
  • turystyka
  • Königs Platz
  • szklarstwo
  • Wilhelm I Hohenzollern (1797-1888)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/963/3
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany
  • NazwaPrzycisk do papierów
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstania1901 - 1945
  • Technikawyrób fabryczny
  • Materiałmateriał przetworzony > szkło; materiał przetworzony > tworzywo sztuczne
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 18 mm (wysokość)
      • 52 mm (średnica)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • W części środkowej tył fotografii z brązowej tektury o krateczkowej fakturze ( z napisem ołówkiem 40).:
    • 40
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • Wewnątrz w obrębie zagłębienia zatopiona sepiowa fotografia z widokiem ob. pl. Żołnierza z pomnikiem cesarza Wilhelma i podpisem czarnymi literami minuskułą: Kaiser Wilhelm Denkmal und Königsplatz:
    • Kaiser Wilhelm Denkmal und Königsplatz/Stettin
    • ; nieznany
  • Sposób nabyciadar
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Okrągły, niski z zaoblonymi krawędziami. Wewnątrz w obrębie zagłębienia zatopiona sepiowa fotografia z widokiem ob. pl. Żołnierza z pomnikiem cesarza Wilhelma i podpisem czarnymi literami minuskułą: Kaiser Wilhelm Denkmal und Königsplatz; w dolnej linii: Stettin. Fotografia wykonana w stronę wschodnią, w centrum na zamknięciu perspektywy ulicy teatr miejski, z jego lewej strony widoczny kościół Piotra i Pawła. Zabudowa pl. Żołnierza kamienicą narożną z wykuszami i ogródkiem kawiarnianym wysuniętym szeroko na chodnik i przekrytym tymczasowym daszkiem; dalej zieleń otaczająca pomnik Fryderyka Wielkiego i kamienica narożna przy Bramie Królewskiej; przeciwległa pierzeja z mansardowym dachem Landeshausu oraz budynkiem ob. Klubu 13 Muz. Na I planie w centrum konny pomnik cesarza Wilhelma ustawiony po skosie wobec układu promenady pl. Żołnierza. Plac otoczony zieleńcami z młodymi drzewkami, niewielkie drzewa wyznaczają także aleję pl. Żołnierza. Na jezdni placu elektryczny 1-wagonowy tramwaj, obok konny powóz (dorożka) i przechodnie. Dno przycisku z zagłębioną częścią środkową otoczoną kołnierzem o obłym przekroju. 

Począwszy od 2. połowy XIX stulecia bardzo modne zarówno w Europie, jak i na świecie stały się różnego rodzaju bibeloty ustawiane na biurkach. Pośród unikatowych kałamarzy, ekrytuarów czy też bibularzy, prym wiodły szklane przyciski do papieru. Historia tego rodzaju przedmiotów wiąże się ze zorganizowaną w 1845 roku w Wiedniu Wystawą Przemysłu Austriackiego, na której swoje wybory zaprezentował m.in. wenecjanin Pietro Bigaglia, reprezentujący Murano, znany od średniowiecza, najważniejszy ośrodek przemysłu szklarskiego w Europie. Pokazał wówczas kuliste przyciski do papieru z wtopionymi kawałkami kolorowego szkła, które wzbudziły zachwyt zwiedzających. Przedmioty tego typu były wytwarzane już na przełomie XV/XVI wieku, ale dopiero w XIX stuleciu stały się niezwykle popularnym drobiazgiem, swój renesans przeżywając ponownie w połowie XX wieku. W tym okresie pojawiło się kilka nowych rodzajów szklanych przycisków do papieru, m.in. czeskie, których powszechną formą były duże, wygrawerowane, bądź też wycięte, puste w środku kule z rubinowego szkła. Początkowo używane były do przyciskania luźnych kartek, w miarę upływu czasu stały się przedmiotami nabywanymi w charakterze ozdób, a ze względu na swój niejednokrotnie wysoki poziom wykonania, zaczęły budzić coraz większe zainteresowanie kolekcjonerów.

Anna Lew-Machniak

magazyn