• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Meyerheim Paul (1842–1915) (malarz)

Dożynki w majątku Borsigów

  • obraz
747
155
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • scena rodzajowa
  • Groß-Behnitz (Niemcy)
  • rodzina
  • wieniec
  • Borsig Albert (1829–1878) - ikonografia
  • dożynki

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1378
  • Autor/WytwórcaMeyerheim Paul (1842–1915) (malarz)
  • TytułDożynki w majątku Borsigów
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstaniamiędzy 1875 - 1876
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłyta miedziana
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 315 cm (wysokość)
      • 230 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie po prawej silnie oświetlonej stronie kompozycji - Albert Borsig i jego żona, stojący na schodach pałacu, obok siedzące dzieci. Po lewej stronie kompozycji, ocienionej wysokim drzewem - grupa wieśniaków z postacią młodej dziewczyny wręczającej małej dziewczynce wieniec. W tle pośrodku mężczyzna, trzymający na długim kiju koronę z kłosów i wstążek oraz liczne mniejsze postacie. Po prawej stronie kompozycji, za parą dziedziców - ukazany w silnym perspektywicznym skrócie fragment fasady pałacu o klasycystycznym charakterze, dalej bujne drzewa. W prześwicie w środkowej części kompozycji odległa perspektywa alei i jasne niebo.

Scena dożynek przed dworem w Groß-Behnitz nieopodal Nauen, namalowana przez Paula Friedricha Meyerheima na ciężkiej miedzianej płycie, przedstawia rodzinę Borsigów, niegdysiejszych potentatów pruskiego przemysłu metalurgicznego, właścicieli fabryk w Berlinie, kopalń i hut na Górnym Śląsku, ostatnich przedwojennych właścicieli pałacu w Przelewicach na Pomorzu Zachodnim, spadkobierców „króla lokomotyw” Johanna Friedricha Augusta Borsiga.

 Podczas rozbudowy rodzinnej willi w berlińskim Moabicie, w ogrodzie wzniesiono służącą odpoczynkowi loggię otwartą z jednej strony trzema arkadami wspartymi na kolumnach. Na ścianie zamontowano wówczas cykl siedmiu wielkoformatowych obrazów, stanowiący apoteozę industrializacji 4. ćwierci XIX wieku, znany jako Historia życia lokomotywy. Wśród scen Wydobycie rudy, Praca przy wielkim piecu, Hala maszyn przed Bramą Oranienburską, Montaż parowozu w zakładzie Borsiga w Moabicie, Wiadukt kolejowy nad Renem w okolicach Ehrenbreitstein nieopodal Koblencji oraz Wysyłka z portu szczecińskiego (obecnie w zbiorach Stadtmuseum Berlin – Märkisches Museum oraz Technikmuseum Berlin). Na honorowym miejscu, w centrum, umieszczony został zbiorowy portret rodzinny wpisany niejako w scenę rodzajową. Dominującą rolę malarz przyznał Albertowi Borsigowi, dżentelmenowi w słomkowym kapeluszu i szarym surducie. Towarzysząca mu kobieta w długiej sukni to jego żona Anna Marie z domu Gutike, córka szczecińskiego kupca. Dziewczynka przyjmująca od wieśniaczki wieniec ze zbóż i maków to ich córka Hedwig. Na pierwszym planie sportretowane zostały także pozostałe dzieci – Margarethe, Arnold, Ernst i Conrad.

Dariusz Kacprzak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin