• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Atelier Leroi Neu Isenburg

Tablica reklamowa

  • akcesoria
Tablica reklamowa
807
122
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Stettiner Bergschloss Brauerei AG
  • piwo
  • Atelier Leroi (Neu Isenburg, 19..-19..)
  • reklama
  • browarnictwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/772
  • Autor/WytwórcaAtelier Leroi Neu Isenburg
  • NazwaTablica reklamowa
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstania1901 - 1945
  • Technikaemaliowanie
  • Materiałmetal; emalia; blacha stalowa gr ok. 3 mm
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 60 cm (wysokość)
      • 40 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • W górnym prawym rogu znak firmowy w ramce z napisem zielonymi literami w trzech wierszach ATELIER/ LEROI/ NEU ISENBURG:
    •  ATELIER/ LEROI/ NEU ISENBURG
    • ; Atelier Leroi Neu Isenburg
    • 2. Napis:
    • W dolnej części w 2 wierszach napis dużymi czarnymi literami: Stettiner Bergschloss:
    • Stettiner Bergschloss
    • ; Atelier Leroi Neu Isenburg
    • 3. Napis:
    • U dołu po lewej stronie napis zielonymi literami: Torpedo Email :
    • Torpedo Email 
    • ; Atelier Leroi Neu Isenburg
    • 4. Napis:
    • U dołu po prawej stronie napis zielonymi literami: Neu Isenburg:
    • Neu Isenburg
    • ; Atelier Leroi Neu Isenburg
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Barwna emaliowana tablica reklamująca szczeciński browar Stettiner Bergschloss. Przedstawia na żółtym tle uśmiechniętego pracownika browaru w niebieskim uniformie trzymającego pod prawą ręką pięć, a w lewej trzy butelki piwa z brązowego szkła z zielonymi etykietkami browaru. Tablica otoczona jest białą ramką ograniczającą z czterema otworami w narożnikach.

Piwo towarzyszy człowiekowi niemal od początku cywilizacji. Pierwsze wzmianki o nim wskazują, iż jego wytwarzaniem zajmowali się już starożytni Sumerowie. Od tej pory stało się jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie. Na Pomorzu początkowo warzono je na własny użytek w gospodarstwach domowych. Z czasem produkcję piwa na bardziej masową skalę przejęły klasztory i browary miejskie. Intensywny rozwój browarnictwa pomorskiego przypada na XIX stulecie. Wtedy to w samym Szczecinie powstało kilkadziesiąt zakładów browarniczych, wśród których najprężniej rozwijał Stettiner Bergschloss Brauerei. W ramach promocji marki w lokalnej prasie ukazywały się reklamy wytwarzanego produktu, a także produkowano barwne, emaliowane szyldy. Te ostatnie sygnowane przez firmę Atelier Leroi z Neu-Isenburga, prezentowały uśmiechniętego pracownika browaru w niebieskim uniformie trzymającego butelki piwa z etykietkami browaru. Takie szyldy reklamowe oferowano następnie restauratorom, szynkarzom oraz właścicielom sklepów, którzy byli zainteresowani sprzedażą piwa. Tablice te w krótkim czasie zostały rozpowszechnione nie tylko w Szczecinie, ale również na terenie całych ówczesnych Niemiec, stając się wizytówką przedsiębiorstwa.

Anna Lew-Machniak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin