• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Atelier Leroi Neu Isenburg; Frankfurter-Emaillr-Werk

Tablica reklamowa

  • akcesoria
Tablica reklamowa
752
117
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • piwo
  • browarnictwo
  • przemysł
  • przemysł > przemysł szczeciński
  • Bohrisch Brauerei AG
  • reklama

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/852
  • Autor/WytwórcaAtelier Leroi Neu Isenburg; Frankfurter-Emaillr-Werk
  • NazwaTablica reklamowa
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa); Niemcy (Europa)
  • Czas powstania1918 - 1945
  • Technikaemaliowanie
  • Materiałemalia; metal; blacha stalowa gr. 3 mm
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 60 cm (wysokość)
      • 40 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • u dołu tablicy napis dużymi białymi literami BOHRISCH:
    • BOHRISCH
    • ; Frankfurter-Emaillr-Werk
    • 2. Napis:
    • po prawej u góry fragment znaku fabrycznego w szarej ramce: ATE(LIER)LE (ROI/NEU ISENBURG):
    •  ATE(LIER)LE (ROI/NEU ISENBURG)
    • ; Frankfurter-Emaillr-Werk
    • 3. Napis:
    • u dołu tablicy, po lewej stronie niekompletny napis literami seledynowymi (Torpedo) Email:
    • (Torpedo) Email
    • ; Atelier Leroi Neu Isenburg
    • 4. Napis:
    • u dołu tablicy, po prawej stronie napis: Frankfurter-Emaillr-Werk:
    • Frankfurter-Emaillr-Werk
    • ; Frankfurter-Emaillr-Werk
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Barwna emaliowana tablica reklamująca szczeciński browar "Bohrisch" z przedstawieniem na tle ciemnej zieleni pracownika browaru w skórzanym fartuchu i firmowej czapce z nazwą przedsiębiorstwa. Lewą dłonią wskazuje on na trzymaną w prawej ręce butelkę piwa z tłoczoną w brązowym szkle i biegnącą po przekątnej nazwą „Bohrisch”, a także umieszczoną na niej banderolą kontrolną gatunku Doppel-Pilsner. Tablica opatrzpna jest trzema wypukłymi pierścieniami i otoczona białym obramowaniem z z czterema otworami w narożnikach.


Prezentowana tablica, sygnowana przez firmę „Atelier Leroi” z Neu-Isenburga w niemieckiej Hesji, reklamowała jeden z pierwszych i większych przedsiębiorstw piwowarskich na terenie Szczecina – „Bohrisch Brauerei A.G.”, założone w 1848 roku przy Pommerensdorferstrasse 16 (obecnie ulica Chmielewskiego). Produkcja tego rodzaju szyldów rozpoczęła się w latach dwudziestych XX stulecia po połączeniu „Bohrisch Brauerei A.G.” z koncernem „Ferdinand Rückforth Nachfolger A.G.”, co pozwoliło na rozbudowę zakładu i na znacznie szerszą promocję marki „Bohrisch”, m.in. poprzez reklamy w lokalnej prasie, a także tablice z nazwą oraz logotypem firmy. Zgodnie z wnioskiem Wojennego Stowarzyszenia Inwalidów Wzroku tablica została opatrzona trzema wypukłymi pierścieniami wyczuwalnymi pod palcami, co było szczególnie ważne dla ociemniałych weteranów wojennych. Szyldy reklamowe oferowano następnie restauratorom, szynkarzom oraz właścicielom sklepów, którzy byli zainteresowani sprzedażą piwa. Dzięki podjętym wówczas działaniom tablice te w krótkim czasie zostały rozpowszechnione nie tylko w Szczecinie, ale również na terenie całych ówczesnych Niemiec, stając się wizytówką przedsiębiorstwa.

Anna Lew-Machniak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin