• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hartig Hans (1873-1936) (malarz)

Zimowy dzień w Szczecinie - widok portu

  • obraz, malarstwo
Zimowy dzień w Szczecinie - widok portu
854
174
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Hafen in Stettin
  • port w Szczecinie
  • port
  • łodzie
  • łodzie > łodzie rybackie
  • pejzaż zimowy
  • Łasztownia
  • Lastadie
  • Odra, rzeka (Polska)
  • spichlerze
  • pejzaż nadodrzański
  • pejzaże marynistyczne
  • ikonografia Szczecina

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/961
  • Autor/WytwórcaHartig Hans (1873-1936) (malarz)
  • NazwaZimowy dzień w Szczecinie - widok portu
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstania1920 - 1935
  • Technikaolej
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 35.5 cm (wysokość)
      • 55.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • napis wykonany ołówkiem odręcznie, w 2 wierszach:
    • Hans Hartig. BerlinW. 30 Bamberg Strasse 46
    • ; Hartig Hans (1873-1936)
    • 2. Sygnatura:
    • odręczna sygnatura wykonana pędzlem i czarną farbą, odautorska:
    • Hans Hartig.
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz w technice i sposobie malowania szerokimi, impastowymi pociągnięciami pędzla przedstawia widok portu z popularnymi spichlerzami, identyfikującymi szczecińskie nabrzeże. Na pierwszym planie dwie żaglowe łodzie rybackie, nawiązujące do tradycji żeglarskich portu, w głębi, przy nabrzeżu - okazałe, nowoczesne jednostki morskie i ledwie widoczna we mgle sylweta Mostu Kłodnego po lewej stronie. Zimowa kolorystyka wydobywa surowość trudnej pory roku, rzadko utrwalanej przez malarzy. Szeroka, profilowana rama w kolorze złotym.


W pierwszych dekadach XX wieku artyści przedstawiający port szczeciński stosowali kilka ujęć. Jednym z nich było nabrzeże ze spichlerzami, znajdującymi się na rzecznej wyspie Łasztowni, ukazane m.in. na obrazie olejnym Hansa Hartiga (1873–1936), szczecińskiego artysty specjalizującego się w motywach i pejzażu marynistycznym. Hartig był synem pastora ze Stołczyna i jako nastolatek uczęszczał do gimnazjum miejskiego w Szczecinie. Kontynuował naukę w Gartz nad Odrą, zaś studia podjął na Akademii Sztuki w Berlinie, gdzie kształcił się najpierw w pracowni Paula Vorganga (1860–1927), a następnie u znakomitego pejzażysty Eugena Brachta (1842–1921), z którym w 1902 roku odbył podróż artystyczną do Drezna. Rok wcześniej zadebiutował na Wielkiej Wystawie Sztuki w Berlinie, na której jego prace spotkały się z uznaniem krytyki i widzów, a obraz „Dolina Odry”, będący wedutą Stargardu został zakupiony do zbiorów Berlińskiej Galerii Narodowej. Od tego momentu Hartig stał się rozpoznawalnym pejzażystą, wystawiającym swoje prace w Nowym Jorku, Rzymie i Wenecji. W 1906 roku osiedlił się w Berlinie, wielokrotnie przyjeżdżał na plenery malarskie na Mazury, do Wolina, w okolice Karnic, Nowego Warpna i Szczecina, skąd przywoził szkice i obrazy. Wykonywał także grafiki, zwłaszcza barwne litografie. W 1913 roku zorganizowano mu w Szczecinie wystawę monograficzną. W 1914 roku artysta zdobył srebrny medal na wystawie berlińskiej, zaś jako członek Pommerscher Künstlerbund brał udział, w latach 1916-1936, w wystawach szczecińskich.

Małgorzata Peszko

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin