• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik) - konwent karmelitów bosych w Wenecji

Głowa i ramię anioła (Głowa anioła; Głowa kobiety z uniesionym ramieniem)

  • rysunek
Głowa i ramię anioła (Głowa anioła; Głowa kobiety z uniesionym ramieniem)
1352
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • kobiety
  • religia (wierzenia) > chrześcijaństwo > anioły
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Przeniesienie Świętego Domu do Loreto
  • kościoły > kościoł Santa Maria di Nazareth (Wenecja)
  • Wenecja (Włochy)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/578
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik) - konwent karmelitów bosych w Wenecji
  • TytułGłowa i ramię anioła (Głowa anioła; Głowa kobiety z uniesionym ramieniem) | Head and arm of an angel (Kopf eines Engels; Weiblicher Kopf mit erhobenem Arm) (angielski; niemiecki)
  • NazwaPopiersie anioła; motyw religijny
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1744 - 1747
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem; cienki
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 318 mm (wysokość)
      • 251 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • Par Tiepolo (...) X.rs 36
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem na czerwono:
    • 168
    • ; nieznany
    • 3. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu:
    • Museum Stettin
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Napis:
    • ptak RO SA:
    • ; nieznany
    • 5. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego o ściętych rogach. Popiersie ramionami zwrócone jest w prawo, z lewym ramieniem uniesionym nad głową. Twarz o subtelnych kobiecych rysach i kręconych, sięgających karku, włosach z przymkniętymi oczami, zwrócona na wprost, ukazana została od dołu. Krótki rękaw na podniesionym ramieniu zwija się, szata na torsie układa się gładko, w rozcięciu dekoltu widać koszulę wysuwającą się trójkątną fałdą. Zróżnicowanie natężenia waloru i charakteru kresek, tworzących modelunek, podkreśla subtelność postaci i lekkość materii. Szkic przygotowawczy do postaci anioła w górnej partii, obecnie nie istniejącego, fresku z historią Domu Panny Marii w Loreto na sklepieniu kościoła Santa Maria di Nazareth (Scalzi) w Wenecji.

Rysunek Giambattisty Tiepola ukazuje częściowo przesłoniętą wysoko uniesionym ramieniem głowę młodej osoby o subtelnych rysach twarzy, z puklami jasnych włosów. Pierwotnie uważano, że jest to przedstawienie kobiety i nadano tytuł Głowa kobiety osłonięta uniesioną ręką. Ostatecznie Georg Knox, badacz sztuki rodziny Tiepolo, ustalił, że praca powstała jako szkic do postaci anioła unoszącego się w górnej partii fresku opowiadającego historię Świętego Domu Panny Marii z Loreto. Ustalenie przeznaczenia rysunku jest dość problematyczne. Fresk malowany w 1743 roku na sklepieniu kościoła Santa Maria di Nazareth w Wenecji nie zachował się, a motyw podobnej głowy powtarzany był przez Tiepolów w innych kompozycjach, przy czym za każdym razem inaczej opracowywano zwrot głowy, układ fryzury czy fałdy draperii.

Szkic wykonany został czarną i białą kredką na cienkim niebieskim papierze weneckim ze znakiem wodnym papiernika przedstawiającym ptaka i litery RO SA. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej.

Ewa Gwiazdowska

magazyn