• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa mężczyzny w orientalnym nakryciu głowy (dawniej: Głowa arcykapłana)

  • rysunek
Głowa mężczyzny w orientalnym nakryciu głowy (dawniej: Głowa arcykapłana)
1299
139
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • turbany
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • męczeństwo > Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo
  • święci > Jan z Bergamo, święty (6..-688)
  • święci > święci chrześcijańscy
  • kościoły > kościół św. Aleksandra (Bergamo)
  • Bergamo (Włochy)
  • męczeństwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/577
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa mężczyzny w orientalnym nakryciu głowy (dawniej: Głowa arcykapłana)
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1743 - 1745
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałpapier > papier czerpany; gruby
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 376 mm (wysokość)
      • 273 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym z zamazanymi inicjałami:
    • 1 f. C.M.
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No 3128
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • X.rs 48
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • ołówkiem:
    • 817
    • ; nieznany
    • 5. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Napis:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego w kształcie prostokąta z uciętym prawym górnym narożnikiem. Szkic przedstawia zwróconą w lewo głowę starca o ostrych, ascetycznych rysach twarzy, okoloną długą brodą z krzywym, garbatym nosem o końcu opuszczonym w dół. Starzec wpatruje się uporczywie spod silnie zmarszczonych brwi przesłaniających oczy w nieokreślony cel. Mężczyzna ukazany jest w nakryciu głowy hebrajskiego arcykapłana złożonym z czapki w formie odwróconej wazy z turbanem upiętym na niej w formie pionowych fałd. Nad czołem postaci nakrycie zdobi owalny klejnot. Za głowa widać uniesiony wysoki kołnierz wierzchniej szaty. Rysunek przygotowawczy do głowy mężczyzny, który stoi za św. Janem na malowidle Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo w katedrze w Bergamo.

Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia starca o ascetycznych rysach twarzy, z bujnym zarostem, który wpatruje się uporczywie spod zmarszczonych brwi w nieokreślony punkt. Mężczyzna ma na głowie stożkowatą czapkę ze spłaszczonym końcem i draperią z umocowanym nad czołem, oprawionym owalnym klejnotem.

Szkic wykonany czarną i białą kredką na grubym niebieskim papierze produkowanym w Wenecji stanowi rysunek wstępny do przedstawienia głowy mężczyzny stojącego za świętym Janem w kompozycji Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo, malowanej w latach 1743–1745 w katedrze w Bergamo. Św. Jan Biskup Bergamo (San Giovanni vescovo di Bergamo) w Lombardii na północy Włoch pełnił tę funkcję w latach 660–688. Zdaniem Georga Knoxa, badacza twórczości Tiepolów fakt, że na malowidle brak klejnotu na nakryciu głowy mężczyzny świadczy, że rysunek poprzedził powstanie dzieła malarskiego, a nie był odrysem z niego, czego domyślano się wcześniej.

Rysunek należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej. Losy kolekcji ustalił Georg Knox, angielski badacz twórczości Tiepolów. Z jego ustaleń wynika, że do Szczecina sprowadził je szczeciński prawnik Johann Theodor Müller, który kierując się patriotycznym odruchem ofiarował je do zbiorów Gabinetu Rycin szczecińskiego Muzeum Miejskiego przed 1907 rokiem. Po drugiej wojnie światowej rysunki wywieziono do Związku Radzieckiego, do Polski wróciły w ramach rewindykacji w 1956 roku, najpierw do Muzeum Narodowego w Warszawie, a następnie w dwu partiach w latach 1973 i 1984 do Szczecina. Obecnie znajdują się w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego.

Ewa Gwiazdowska

magazyn