• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Czóbel Bela (1883–1976) (malarz)

Portret dziewczynki

  • obraz
Portret dziewczynki
735
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • portret dziecięcy
  • Die Brücke (ugrupowanie)
  • fotele
  • ekspresjonizm (sztuka)
  • fowizm (styl)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1126
  • Autor/WytwórcaCzóbel Bela (1883–1976) (malarz)
  • TytułPortret dziewczynki
  • NazwaPortret dziecięcy
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstaniamiędzy 1910 - 1925
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 79.5 cm (wysokość)
      • 57.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. MNS/Szt/1126 | Nr Kat.
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Znak odręczny:
    • Bergen
    • ; nieznany
    • 3. Sygnatura:
    • Czóbel
    • ; Czóbel Bela (1883–1976)
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Portret dziewczynki w półpostaci. Jej twarz pociągła, proste włosy sięgające do ramion, na głowie czerwony beret z czarnym pomponem, suknia ciemnoczerwona. W tle widoczny fragment oparcia fotela, obitego zieloną materią oraz obrazu, na którego ramie widnieje czerwony napis "Czobel". Obraz namalowany płasko kładzionymi plamami barwnymi, z ograniczonym ciemnym konturem.

Indywidualny styl węgierskiego artysty Béli Czóbela został ukształtowany przez edukację i głównie plenerowe doświadczenia malarskie trzech ośrodków: kolonii artystycznej Nagybánya (Baia Mare) w Rumunii (nauka u Béli Iványi’a Grünwalda), Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (studia w pracowniach Wilhelma von Dieza i Ludwiga Hertericha) oraz Académie Julian w Paryżu (studia w pracowni Jeana Paula Laurensa). Stopniowo ewoluował on pod wpływem postimpresjonistów, potem fowistów i jugendstilu, później zmieniał się w duchu niemieckiego ekspresjonizmu, w latach trzydziestych XX wieku wpisywał się w konwencję artystów École de Paris. Obok pejzaży, widoków miejskich, rodzajowych scen we wnętrzach, zasadniczą część jego dorobku stanowią portrety. Kilka lat życia Czóbel spędził w Berlinie (1919–1925), gdzie zawarł artystyczne przyjaźnie m.in. z Ludwigiem Kirchnerem, Erichem Hecklem i Karlem Schmidtem-Rottluffem. Z tego okresu pochodzi zakupiony do zbiorów przedwojennego Muzeum Miejskiego w Szczecinie Portret dziewczyny w czerwonym berecie. Obraz malowany jest szerokimi pociągnięciami pędzla, z wyraźnym podkreśleniem gestu malarskiego. Płaskie plamy intensywnych barw zostały ograniczone wyraziście ciemnym konturem. Szczecińskie dzieło wpisuje się w grupę portretów Czóbela, w których pobrzmiewają przetworzone już przez niego obrazy francuskich fowistów i niemieckich ekspresjonistów z kręgu Die Brücke.

Dariusz Kacprzak

magazyn