• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Eibisch Eugeniusz (1896–1987) (malarz)

Ryby w czerwonej misie

  • obraz
Ryby w czerwonej misie
636
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • malarstwo współczesne
  • martwa natura
  • koloryzm (styl)
  • ryby

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/34
  • Autor/WytwórcaEibisch Eugeniusz (1896–1987) (malarz)
  • TytułRyby w czerwonej misie
  • NazwaMartwa natura
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniamiędzy 1963 - 1964
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 82 cm (wysokość)
      • 65 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • DESA | WORKS OF MODERN ART | Foreign Trade Company | WARSZAWA – POLAND | al. Jerozolimskie 2 | EUGENIUSZ EIBISCH | FISCHES | 80 x 65 OIL/ CANVAS | Washington
    • ; DESA WARSZAWA
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • Ryby w czerwonej misie | wł.autora | Sp/579
    • ; nieznany
    • 3. Sygnatura:
    • Eibisch
    • ; Eibisch Eugeniusz (1896–1987)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na tle barwnej, ciemnej draperii stoi misa z czterema niebieskimi rybami. Obraz malowany z górnego punktu widzenia. Misa stanowi centrum kompozycji, ustawiona po przekątnej.

Całość utrzymana w ciemnych barwach (czerwienie, ugry, błękity, zielenie, szarości).

Eugeniusz Eibisch odbył edukację artystyczną w latach 1912–1920 w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowniach Jacka Malczewskiego i Wojciecha Weissa. Dwa lata po studiach uzyskał stypendium w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem artystów École de Paris, m.in. z Chaimem Soutinem, Mauricem Utrillem i Eugeniuszem Zakiem. Od 1939 roku mieszkał w Krakowie, gdzie rozpoczął pracę jako profesor na macierzystej ASP. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się obraz Ryby w czerwonej misie namalowany w latach 1963–1964, czyli w okresie dojrzałego malarstwa artysty. Częstym motywem obrazów Eibischa stały się ryby, bażanty i kukurydza. Jest to martwa natura z pogranicza abstrakcji, można bowiem doszukać się pewnych określonych przedmiotów – na tle barwnej, ciemnej draperii stoi czerwona misa z czterema niebieskimi rybami. Obraz został namalowany z górnej perspektywy w ciemnych barwach – czerwieni, ugrze, błękicie, zieleni i szarości. Centrum kompozycji stanowi misa ustawiona po przekątnej. Kolor jest dominantą kompozycyjną obrazu, której celem jest zarówno oddanie treści, jak i ekspresji dzieła.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn