• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Czajkowski Stanisław (1878–1954) (malarz)

Młocka w stodole

  • obraz
416
85
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kury
  • Młoda Polska
  • stodoła
  • młocka
  • zboża
  • snopy

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/372
  • Autor/WytwórcaCzajkowski Stanisław (1878–1954) (malarz)
  • TytułMłocka w stodole
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1903
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 48.5 cm (wysokość)
    • 83 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW BASZTOWA 11
    • ; Aleksandrowicz R. Kraków
    • 2. Sygnatura:
    • CZAJKOWSKI | 1903
    • ; Czajkowski Stanisław (1878–1954)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz przedstawia porośnięte trawą podwórko zamknięte zabudowaniem gospodarskim drewnianym, krytym nisko opadającą strzechą. W otwartych wrotach, na tle zieleni widocznej po drugiej stronie budynku sylwetka mężczyzny z cepem w ręku. Po prawej stronie obrazu stos snopków, po lewej, przy otwartych drzwiach stadko kur, snop oparty o ścianę, leżąca drabina. Koloryt: ciemny, zielenie, szarawe brązy.

Stanisław Czajkowski początkowo kształcił się w Warszawie u Wojciecha Gersona, następnie zaś w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Józefa Mehoffera. Doskonalił swoje umiejętności w akademii monachijskiej (pod kierunkiem L. Hertericha) i w paryskiej Académie Julian (u J.P. Laurensa i B. Constanta). Po powrocie do Krakowa uczęszczał jeszcze do pracowni Jana Stanisławskiego. Dużo podróżował po kraju, znajdując w ten sposób inspiracje do swych prac. W Polsce debiutował w 1902 roku. Swoje prace eksponował w Krakowie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, a także w Warszawie, Lwowie i Poznaniu. W 1903 roku zorganizował w Krakowie pierwszą wystawę pejzażu wraz ze Stanisławem Kamockim, Stefanem Filipkiewiczem, Antonim Procajłowiczem i Henrykiem Szczyglińskim. Był to okres, w którym największy wpływ na jego twórczość wywierał pejzaż symboliczny Stanisławskiego – od niego zaczerpnął szkicowy dukt pędzla. Podobnie jak inni przedstawiciele Młodej Polski ukazywał wieś, zarówno jej rytuały, jak i życie codzienne. Przykładem ukazującym zainteresowanie pracą chłopów jest obraz Młocka w stodole (1903) zakupione z DESA Poznań w 1956 roku. Przedstawia on porośnięte trawą podwórko zamknięte drewnianym zabudowaniem gospodarskim krytym nisko opadającą strzechą. W otwartych wrotach na tle zieleni widocznej po drugiej stronie budynku znajduje się postać mężczyzny przy pracy, z cepem w ręku. Po prawej stronie obrazu namalowany został stos snopów, po lewej zaś – przy otwartych drzwiach – stado kur, snop oparty o ścianę, leżąca drabina.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn