• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Struk, Tomasz (1952-2004)

Klisze 2

  • grafika
Klisze 2
1053
88
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • fale > fale morskie
  • pejzaże > pejzaże morskie
  • brzegi morskie
  • czas
  • pamięć
  • zmiana
  • ruch
  • palimpsest
  • ślady
  • fotografie
  • gest artysty

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1426
  • Autor/WytwórcaStruk, Tomasz (1952-2004)
  • TytułKlisze 2
  • Miejsce powstaniaKatowice (województwo śląskie)
  • Czas powstania1980
  • Technikamonotypia
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 67 mm (wysokość)
      • 98 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletKlisze
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • w prostokątnej obwódce kolorem czerwonym napis STRUK, stylizowany na liternictwo japońskie lub chińskie:
    • STRUK
    • ; Struk, Tomasz (1952-2004)
    • 2. Pieczęć:
    • ołówkiem czytany od dołu:
    • KLISZE TOMASZ STRUK 1980
    • ; Struk, Tomasz (1952-2004)
    • 3. Napis:
  • Sposób nabyciazakup od autora
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja pozioma. Na karcie papieru o nierównych krawędziach fotografia brzegu morskiego. Łagodnie sfalowane morze tuż przy piaszczystej plaży, zajmuje większą część obrazu. Fotografia z widocznym rastrem, nadrukowana od górnej krawędzi, skąd nierówną, ukośną linią opada do prawego dolnego rogu. Praca w granatowo-fioletowych tonach. Na części przedstawiającej wodę naniesione zostały z góry na dół, pod lekkim kątem szerokie pasma w kolorach szaroseledynowym i jasnozielonym.

Monotypie z cyklu „Klisze” (1980–1981) są wczesnymi pracami Tomasza Struka, artysty którego twórczość skupiona była na przywoływaniu śladów upływającego czasu. Równocześnie wykorzystywał wiele środków artystycznego wyrazu – grafikę, malarstwo, fotografię, wideo oraz instalacje. Jego prace powstawały najczęściej w seriach, w których multiplikował te same pojedyncze motywy (fragmenty zdjęć, czy odbitki-frotaże rytów skalnych) – przekształcał je i powiększał aż do momentu, kiedy pozostawało samo ziarno rastra bądź prawie pusta powierzchnia.

W „Kliszach” Struk wykorzystał fragmenty fotografii morza, na których widoczne są smugi farby pozostawione przez prowadzony swobodnym gestem gruby pędzel lub szpachlę. W efekcie utrwalony został podwójny ślad minionej chwili – moment wykonania przez artystę malarskiego gestu i moment przepływu fal na brzegu morza zachowany na zdjęciach. Motyw fal morskich był bardzo istotny i często przywoływany w realizacjach Struka, stanowiący symbol ludzkiego losu. Jak mówił, rzeczywistość zdominowana jest przez nieustanny ruch (pojawianie się i zanikanie) – podział na teraźniejszość i przeszłość ulega zatarciu. Gest, niemniej ważny element prac Struka (w czym bliski jest nurtowi action painting czy sztuce procesualnej) jest zaznaczeniem obecności artysty – jego śladem, pismem na partyturze grafiki. Dzięki niemu powstawał palimpsest, wielowarstwowy tekst rekonstruujący pomosty pomiędzy odległymi wydarzeniami w czasie i przestrzeni. Dla Tomasza Struka forma obrazu nie była przedstawieniem, ale odkrywaniem, odsłanianiem pamięci.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn