• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Krygier, Monika (1953- )

Martwy język

  • obraz
Martwy język
73
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • plamy, punkty, abstrakcja > abstrakcja organiczna, kompozycja abstrakcyjna, Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1774
  • Autor/WytwórcaKrygier, Monika (1953- )
  • TytułMartwy język
  • NazwaObraz
  • Czas powstania2002
  • Technikaakryl
  • Materiałpłótno, akryl
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 200 cm (wysokość)
      • 130 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletMoja gramatyka
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • M.Krygier.2002.
    • 2. Sygnatura:
    • MONIKA KRYGIER | TYTUŁ "MARTWY JĘZYK" – CYKL MOJA GRAMATYKA | AKRYL / PL / 2002 | 200 cm x 130 cm
    • 3. Napis:
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja abstrakcyjna. Jednolicie czarne tło obrazu pokrywają rozmieszczenie w 5 rzędach nieregularne plamy zbliżone do owalu. Górny rząd stanowią cztery białe plamy, z których trzy mają pośrodku punkty w kolorach odpowiednio: niebieskim, żółtym i czerwonym. Pozostałe szare plamy w większości również z kolorowymi środkami. Trzy ostatnie rzędy wyglądają na niekompletne - zamiast plam czarne smugi tła. Ostatni rząd stanowi jedna szara plama tuż przy dolnej krawędzi w prawej połowie obrazu.

Malarstwo Moniki Krygier (1953– ) oscyluje wokół podstawowych cech obrazu: gry koloru z płaszczyzną, potencjału światła i faktury, relacji abstrakcji i natury, rytmu i powtórzenia. Artystka w przemyślany sposób używa znaku plastycznego, organicznych w kształcie form, stosuje zredukowaną do kilku czystych kolorów paletę barw.

W jej twórczości można dostrzec wpływ łódzkiej awangardy, wynikający poniekąd z jej pochodzenia. Wychowała się w rodzinie architektów i artystów. Jej rodzice Krystyna i Stefan Krygierowie byli uczniami i przyjaciółmi Władysława Strzemińskiego (1893–1952), odrzucającego wszelką iluzyjność w obrazie, który według niego winien osiągnąć absolutną jedność kolorów i form z płaszczyzną. Strzemiński tworzył później rysunki, w których jego unistyczne podejście ustąpiło miejsca znakowaniu pewnych systemów natury, takich jak pejzaż, a swoje obserwacje transponował na „organizm malarski”.

Monika Krygier wypracowała własny język formalny, na który przekłada swoje spostrzeżenia. Obrazom nadaje tytuły, podsuwając dodatkowe tropy interpretacyjne. Martwy język z jednej strony nawiązuje do ikonicznego języka sztuki złożonego ze znaków zamiast słów, który wnikliwy odbiorca może rozszyfrować, z drugiej do pojęcia „końca sztuki” ogłaszanego wielokrotnie w drugiej połowie XX w. Jednak, jak pisał amerykański filozof Arthur Danto (1924–2013), to nie sama sztuka się skończyła, tylko sposób jej odbioru i pisania o sztuce. To co się skończyło to narracja, a nie przedmiot narracji. Martwy język nie oznacza więc, że nie istnieje, tylko że funkcjonuje w ograniczonym obszarze.

Prace z cyklu Moja gramatyka, z którego pochodzi prezentowany obraz, zostały wyróżnione Nagrodą Krytyków Sztuki na 19. Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 2002 roku.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn