• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo Giandomenico (1727-Wenecja-1804 (rysownik)

Głowa Chrystusa w koronie cierniowej

  • rysunek
Głowa Chrystusa w koronie cierniowej
1572
349
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • Jezus Chrystus (między 8 a 4 przed naszą erą - 30 lub 33)
  • korona cierniowa
  • cierpienie
  • Tiepolo, Giovanni Domenico (1727-1804)
  • Ecce Homo
  • San Diego Museum of Art (San Diego)
  • Męka Chrystusa (cykl)
  • kościoły > kościół św. Filipa Nereusza (Madryt)
  • Madryt (Hiszpania)
  • Tiepolo, Giovanni Domenico (1727-1804). Droga Krzyżowa
  • kościół San Polo (Wenecja)
  • Wenecja (Włochy)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/620
  • Autor/WytwórcaTiepolo Giandomenico (1727-Wenecja-1804 (rysownik)
  • TytułGłowa Chrystusa w koronie cierniowej
  • NazwaMotyw religijny
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1751 - 1775
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałpapier > papier czerpany
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 224 mm (wysokość)
      • 165 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    •  f. 1. 2004
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • 454
    • ; nieznany
    • 3. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna, z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Napis:
    • ołówkiem rosyjski numer inwentarzowy:
    • OΦn 17968
    • ; Państwowe Muzeum Ermitażu (1764- )
    • 5. Napis:
    • dawny numer inwentarzowy ołówkiem:
    • MNW 190779
    • ; Muzeum Narodowe w Warszawie (1862- )
    • 6. Napis:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego ze studium popiersia Chrystusa zwróconego w prawo. Postać brodatego mężczyzny o długich włosach, z przechyloną głową w koronie cierniowej, ukazana została na wprost. Spojrzenie pełne bólu i oddania skierowane jest do widza. Przypuszczalnie rysunek związany był z pracą nad cyklem Męka Chrystusa do kościoła św. Filipa Nereusza w Madrycie, malowanym do 1771 roku.

Rysunek Giandomenica Tiepola przedstawia zwrócone w lewo popiersie męczonego Chrystusa, którego głowa skłania się w bok. Spojrzenie Chrystusa, skierowane do widza, przepełnione jest bólem cierpienia zadawanego przez kolce korony cierniowej, wbijające się w jego czoło. Georg Knox, badacz twórczości artystów z weneckiej rodziny Tiepolów uważa, że studium powstało w okresie pracy Giandomenica w Würzburgu w latach 1751–1753. Niejednokrotnie podejmował tematy Pasji. Był autorem czternastu obrazów olejnych z cyklu „Droga Krzyżowa” przeznaczonych do Oratorio del Crocifisso, kościoła San Polo w Wenecji. Według tego cyklu w latach 1747–1749 wykonano akwaforty. Pracując w Madrycie Giandomenico namalował do kościoła św. Filipa Nereusza cykl obrazów „Męka Chrystusa” ukończony w 1771 roku. Z tym cyklem może być związany również obraz Ecce Homo przechowywany w Fine Arts Gallery w San Diego. Możliwe, że szkic znajdujący się w szczecińskim muzeum powstał w trakcie pracy nad tym tematem, o czym świadczy sposób przedstawienia głowy Chrystusa i jego wyrazista twarz odzwierciedlająca nie tylko boleść, ale i pragnienie współczucia. Takie pełne ekspresji spojrzenie znane jest tylko z tego jednego rysunku Giandomenica i nie ma odpowiednika w innych jego pracach o tematyce pasyjnej.

Ewa Gwiazdowska

magazyn