• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (kowal) - Dogonowie

Bransoleta męska

  • bransoleta, biżuteria, ozdoba ciała
Bransoleta męska
778
136
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ołtarze
  • fetysz
  • magia
  • medycyna tradycyjna
  • kulty > kult przodków
  • przodkowie
  • religia (wierzenia)
  • status społeczny
  • kowalstwo
  • kowale
  • biżuteria dogońska

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/1773
  • Autor/Wytwórcanieznany (kowal) - Dogonowie
  • NazwaBransoleta męska
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniaokoło 1940
  • Technikakute, skręcane (tordowanie)
  • Materiałżelazo
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 2.9 cm (wysokość)
      • 11.2 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

 Zamknięta, żelazna, delikatna, okrągła bransoleta wykonana z jednorodnego materiału. Ozdobiona na całej powierzchni wzorem z ukośnych nacięć powstałych poprzez wielokrotne dookolne okręcanie żelaznego pręta wzdłuż jego osi. Całość ma układ trójdzielny powstały poprzez zawinięcie w trzech miejscach pętli, do których przy pomocy małych ogniwek przymocowano dwudzielne, trapezowate w kształcie, żelazne wisiorki. Widoczne gładkie zgrubienie to łączenie bransolety.

Ta rzadko spotykana bransoleta była noszona na przedramieniu przez mężczyzn zajmujących wysokie funkcje społeczne i religijne u Dogonów. Była symbolem wyższej pozycji społecznej. Bransolety wykonane z żelaza zakładają m.in. hogonowie – kapłani kultu lebe, którzy czasem pełnią również funkcje wodzów wiosek lub grupy wiosek. Bransolety tordowane (skręcane wokół własnej osi) są również umieszczane na ołtarzach kultu wagem i binu oraz na ołtarzach osobistych.

W kraju Dogonów każdy ród ma własny ołtarz zwany wagem, na którym upamiętniani są członkowie rodziny, oprócz kobiet zmarłych w ciąży lub podczas porodu (yaupilu). Dogonowie wierzą, że siły powodujące takie zgony są niebezpieczne i bardzo zaraźliwe, dlatego ołtarze wznoszone dla yaupilu są umieszczane poza wioską. Kolejną grupę ołtarzy można spotkać w świątyniach kultu binu, na których czczeni są przodkowie z czasów mitycznych. Dogonowie stawiają również ołtarze osobiste: kutogolo – poświęcone własnej głowie ku, mające wzmocnić siłę osobistą danej osoby oraz bala – dla osób leworęcznych, Dogonowie wierzą bowiem, że lewa ręka u mańkutów przepełniona jest wyjątkową mocą.

Żelazne bransolety, podobnie jak rzeźby przodków, drewniane domolo w kształcie litery L i żelazne haczyki gobo są obiektami rytualnymi – napełnionymi duchową mocą przodka, któremu dedykowany jest ołtarz. Odgrywają również szczególną rolę w procesie leczenia i uzdrawiania. W momencie choroby ściągane są z ołtarzy i noszone przez dogońskie kobiety, które proszą przodków o zdrowie.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn