• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - Bakongo

Figura kultu przodków

  • przedmiot obrzędowy, rzeźba
Figura kultu przodków
654
112
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ołtarze
  • figury grobowe
  • insygnia
  • władza
  • władcy
  • królewscy dostojnicy
  • naczelnicy (Mfumu)
  • kulty > kult zmarłych
  • kulty > kult przodków

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/1110
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Bakongo
  • NazwaFigura kultu przodków
  • Miejsce powstaniaDemokratyczna Republika Konga (Afryka)
  • Czas powstaniaokoło 1901 - 2000
  • Technikarzeźbione
  • Materiałkamień
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 22.2 cm (wysokość)
      • 7.8 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenie Demokratyczna Republika Konga (Afryka; Demokratyczna Republika Konga; prowincja Kongo Środkowe; Boma); Kongo Środkowe, prowincja; Boma
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźbiona w grafitowym kamieniu postać mężczyzny w pozycji siedzącej. Część twarzowa postaci ma cechy negroidalne: wydatne, lekko rozchylone usta oraz szeroki u nasady nos. Oczy zamknięte. Powieki ozdobiono ukośnymi nacięciami. Postać wygląda na zamyśloną. Niewielkie uszy mężczyzny usytuowano na wysokości oczu. Na czole zaznaczono wzór geometryczny w postaci ukośnych i poziomych nacięć - być może w ten sposób zaprezentowano nakrycie głowy. Ręce mężczyzny zgięte w łokciach, w dłoniach trzyma przedmiot przypominający laskę (berło), która przylega do jego tułowia i opiera się o lewą nogę - wewnętrzną stronę kolana. Nogi mężczyzny zgięte w kolanach, ułożone poziomo jedna na drugiej, stopy wyraźnie wymodelowane. Plecy lekko zaokrąglone. Rzeźbę umieszczono na małej, kwadratowej podstawie. Widoczne malutkie otworki i drobne ubytki w okolicach prawego ramienia.

Rzeźba prawdopodobnie przedstawia namiestnika wioski, którego można rozpoznać po insygniach władzy – czapce oraz lasce. Mintadi to kamienne figury związane z kultem przodków i zmarłych. Rzeźbiono je już w XVI wieku. Były przede wszystkim wykorzystywane do dekoracji oraz ochrony grobów władców, królewskich dostojników oraz ich żon i matek. Związane są z tradycją i kulturą królestwa Kongo powstałego w XIV wieku w dolnym biegu rzeki Kongo (dzisiejsze tereny północnej Angoli, Republiki Kongo, zachodniej części Demokratycznej Republiki Konga). Królestwem Kongo rządził król, którego uważano za władcę ludzi i rzeczy oraz sił rządzących życiem i pomyślnością. Podlegały mu wszystkie bogactwa. Wymagał od swoich poddanych i dostojników uległości, szacunku, hołdu, lojalności oraz świadczeń materialnych na utrzymanie państwa. Rzeczywista władza króla nie sięgała poza granice obszaru centralnego. Dlatego potrzebował naczelników prowincji, zwanych w języku kikongo mani. Główni mani byli odpowiednikiem króla i mieli prawo ustanawiać innych, podległych im mani, namiestników, którym przekazywali część swojej władzy nad danym terytorium, np. w postaci konkretnej wioski. Nowi mani zobowiązani byli dostarczać zwierzchnikom daninę, na którą składały się zazwyczaj zwierzęta hodowlane i produkty rolne. Po ogłoszeniu wyboru nowego mani odbywała się ceremonia włożenia czapki. Bogato zdobiona czapka mpu – symbol władzy – wykonana była z tkaniny przypominającej jedwab.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn