• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - Bakongo

Figura kultu przodków

  • przedmiot obrzędowy, rzeźba
Figura kultu przodków
667
125
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ołtarze
  • figury grobowe
  • skaryfikacja
  • władza
  • władcy
  • królewscy dostojnicy
  • naczelnicy (Mfumu)
  • kulty > kult zmarłych
  • kulty > kult przodków

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/1111
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Bakongo
  • NazwaFigura kultu przodków
  • Miejsce powstaniaDemokratyczna Republika Konga (Afryka)
  • Czas powstaniaokoło 1901 - 2000
  • Technikarzeźbione
  • Materiałkamień
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 22.3 cm (wysokość)
      • 7.9 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenie Demokratyczna Republika Konga (Afryka; Demokratyczna Republika Konga; prowincja Kongo Środkowe; Boma); Kongo Środkowe, prowincja; Boma
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźbiona w grafitowym kamieniu postać ludzka w pozycji siedzącej - najprawdopodobniej mężczyzny. Rzeźba ma charakterystyczne nacięcia - skaryfikacje wykonane na ramionach oraz plecach. Część twarzowa rzeźby ma cechy negroidalne: rozchylone, wydatne usta oraz szeroki u nasady nos. Oczy duże, przymknięte, zamyślone, powieki ozdobione pionowymi i ukośnymi nacięciami. Nieduże uszy usytuowano na wysokości oczu. Na czole zaznaczono trzy bruzdy. Ręce zgięte w łokciach przylegają do tułowia postaci. Dłonie stykają się palcami, oparto je o brzuch. Na nadgarstkach zaznaczono bransolety. Nogi zgięte w kolanach, ułożone poziomo jedna na drugiej. Postać siedzi na małej, kwadratowej podstawie ozdobionej ukośnymi nacięciami. Widoczne rysy i mikropęknięcia.

Figura ntadi (liczba mnoga mintadi) wiąże się z kultem przodków. Mintadi ustawiano je przede wszystkim na grobach władców oraz królewskich dostojników. Pełniły rolę strażników, opiekunów. Miały zapewniać ciągłość i trwałość władzy. Omawiana rzeźba była prawdopodobnie podobizną zmarłego dostojnika. Wysoka ranga postaci zapisana jest w jego postawie – kontemplacyjnych rysach twarzy, dumnie ułożonych ramionach, tułowiu oraz nogach. Na ramionach oraz plecach postaci ukazano skaryfikacje nazywane w języku kikongo nsamba (tatuaż bliznowy), które tworzą wzór jodełkowy. Bakongo uważają nsamba za rodzaj dowodu osobistego, wykonują go nacinając skórę końcem noża lub za pomocą trzcinowej igły i barwników. Każda wioska ma własny typ skaryfikacji, który rozpoznać można po umiejscowieniu – nsamba wykonuje się m.in. na czole, policzkach, ramionach, plecach, grzbiecie, brzuchu oraz po wzorach. Skaryfikacja ma ponadto spełniać cele estetyczne, dlatego chętnie stosują ją zarówno mężczyźni jak i kobiety. Bakongo wierzą również, że nsamba ma moc leczniczą i ochronną, uważana jest także za gwarancję płodności.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn