• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Berliner Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit (1827-1880)

Talerz z widokiem kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie

  • talerz
Talerz z widokiem kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie
360
60
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • porcelana
  • widoki miast
  • widoki Szczecina
  • pamiątki > pamiątki turystyczne
  • turystyka
  • kościoły > kościół św. Jana Ewangelisty (Szczecin)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/1045
  • Autor/WytwórcaBerliner Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit (1827-1880)
  • NazwaTalerz z widokiem kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania1860 - 1864
  • Technikawyciskanie w formie, wypalanie, malowanie naszkliwne
  • Materiałporcelana
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 2.5 cm (wysokość)
      • 21 cm (średnica)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • napis z popiersiem orła:
    • SPM
    • ; Schumann Friedrich Adolph (Schumann Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit)
    • 2. Napis:
    • na dnie numery napisane piórkiem 4281 i 11:
    •  7
    • ; Schumann Friedrich Adolph (Schumann Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit)
    • 3. Znak:
    • St. Johannis | in Stettin
    • ; Schumann Friedrich Adolph (Schumann Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit)
    • 4. Wycisk:
    • 4281 | 11
    • ; Schumann Friedrich Adolph (Schumann Porzellan Manufaktur, Berlin-Moabit)
    • 5. Napis:
    • 6. Napis:
    • 7. Napis:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Talerz z falistym otokiem, kołnierzem zdobionym delikatnym złoconym ornamentem roślinnym i ręcznie malowanym naszkliwnie widokiem kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie ujętym w dekoracyjne obramienie z czterema konchami; w dolnej napis w dwóch wierszach: St. Johannis Kirche in Stettin. Na odwrocie malowana podszkliwnie kobaltem sygnatura SPM z popiersiem orła, numery napisane piórkiem 4281 i 11 oraz wyciśnięta cyfra 7. Widok w lustrze talerza, wykonany na podstawie ilustracji z bordiury wieloobrazowej ryciny Gustava Franka, przedstawia szczeciński kościół franciszkanów od północy z, ukazanym po lewej stronie prezbiterium, obudowanym zespołem dwukondygnacyjnych budynków klasztoru św. Jana, tworzącym narożnik ul. Św. Ducha. Tynkowana bryła kościoła z widocznym szczytem północnym rozczłonowanym ceglanymi blendami i rozdzielonym klatką schodową prowadzącą do sygnaturki, w ciągu elewacji bocznej wzdłuż biegu ulicy wyznaczona jest gęstym rytmem pionów skarp, a w parterze ciągiem kaplic bocznych. W głębi, w perspektywie ulicy dwupiętrowy budynek z wysokim dachem ceramicznym stojący kalenicowo do ulicy. Po prawej stronie na pierwszym planie fragment stojącego naprzeciwko świątyni budynku z boniowanym narożnikiem. Na stosunkowo szerokiej ulicy grupa barwnie odzianych przechodniów - dwie kobiety w czepkach i mężczyzna w kapeluszu, a przed nimi kobieta idąca środkiem jezdni. Szeroka partia nieba z obłokami na tle błękitu. 

Prezentowany talerz z widokiem Szczecina wyprodukowany został przez manufakturę porcelany założoną w 1832 roku przez Johanna Friedricha Ferdinanda Schumanna, która pierwotnie znajdowała się w jego majątku w Kehnert, a następnie została przeniesiona do podberlińskiej dzielnicy Moabit.

W 1835 roku Porzellan-Manufaktur von F. Schumann und Sohn przejął syn Schumanna. Wytwórnia specjalizowała się przede wszystkim w produkcji filiżanek oraz serwisów stołowych, które nie osiągały najwyższej jakości, ale doskonale trafiały w potrzeby szerszej klienteli. Wyroby manufaktury Schumanna wytwarzane były głównie w oparciu o dość nowoczesne projekty nawiązujące do form rokokowych, stanowiąc konkurencję dla innych manufaktur, jak np. berlińskiej Królewskiej Manufaktury Porcelany używającej niemodnego już wówczas, klasycystycznego wzornictwa.

W 1846 roku zakład stał się największym producentem porcelany w Niemczech. Na fali popularności przedsiębiorstwo zaczęło zakładać sieć oddziałów, m.in. w Szczecinie – stolicy Prowincji Pomorskiej. Miejscową klientelę miały przyciągać umieszczane na wyrobach widoki miejsc charakterystycznych dla miasta. Przykładem jest talerz ukazujący Kościół św. Jana, namalowany według litografii Gustava Francka.

Produkty produkcji Porzellan-Manufaktur von F. Schumann und Sohn są obecnie obiektem pożądania wielu kolekcjonerów. Kruchość materiału z jakiego został wykonany talerz, a także fakt przetrwania do naszych czasów w niezmienionym kształcie decydują o jego wartości oraz unikatowości.

Anna Lew-Machniak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin