Plan miasta w skali 1:10000 z zaznaczeniem obwodowej linii kolejowej. Na planie zaznaczono rzekę z dwoma odnogami, nazwy dzielnic, tereny zabudowane i leśne. Legenda u dołu w wydzielonym polu prostokąta z napisem: PLAN von STETTIN und Umgegend. Verlag von Friedr. Nagel (Paul Niekammer) Stettin 1894 Maßstab 1:10000 ... Pferdebahn .... Eisenbahn .... Grenzen der Gemeinde-Bezirke Lith.u.Druck v. F.M.Lenzner, Stettin
Jednym z istotnych elementów przyczyniających się do rozwoju miasta jest jego włączenie do lokalnej i ogólnokrajowej sieci komunikacyjnej. W XIX wieku coraz większą popularność zyskiwał transport kolejowy, dzięki któremu można było szybko i bezpiecznie przemieszczać się w obrębie danej aglomeracji, ale także na dłuższych dystansach. Kolej zrewolucjonizowała transport lądowy zapewniając masowy ruch pasażerski, jak i towarowy.
Włączenie Szczecina do sieci komunikacji kolejowej podniosło atrakcyjność miasta i jego konkurencyjność wobec innych ośrodków miejskich. Choć poprowadzenie torów i wybudowanie dworca w zaplanowanej lokalizacji wymagało przekształceń przestrzennych, to pierwszy pociąg odjechał trasą łączącą Berlin ze Szczecinem już w 1843 roku. Z czasem także linie kolejowe zaczęły łączyć ze sobą poszczególne dzielnice miasta. W 1983 roku Królewska Dyrekcja Kolei Żelaznych w Berlinie opracowała projekt wydłużenia połączenia kolejowego w kierunku północnym aż do Polic. Budowę linii obwodowej Szczecin Główny – Jasienica przeprowadzono jednak dopiero w latach 1896 – 1898. Po 1898 roku linię zaczęto rozwijać o nowe bocznice kolejowe przy zakładach przemysłowych rozlokowanych wzdłuż Odry.
Prezentowany kolorowy plan Szczecina z 1894 roku ukazuje planowaną jednotorową linię kolejową otaczającą miasto od zachodu a biegnącą w kierunku północnym oraz jej przedłużenie przez Łasztownię (Lastadie) i Dąbie (Altdamm), wraz z zaznaczeniem dzielnic wchodzących w skład aglomeracji, rzekę Odrę z jej dwoma odnogami: Duńczycą i Parnicą. Mapa obrazuje również ówczesny kierunek rozbudowy śródmieścia – wypełnienie części zachodniej miasta wielorodzinną zabudową w postaci kamienic. Na Łasztowni zaś widoczne są jeszcze zarysy dawnych fortów, ale dodano już także projekt przyszłego portu wolnocłowego.
Małgorzata Peszko