• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Malecki Władysław Aleksander (1836–1900) (malarz)

Pejzaż

  • obraz
Pejzaż
781
166
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • konie
  • pejzaże nizinne
  • topole (drzewa)
  • las

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/427
  • Autor/WytwórcaMalecki Władysław Aleksander (1836–1900) (malarz)
  • TytułPejzaż
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaPolska (Europa)
  • Czas powstania1876
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 51 cm (wysokość)
      • 108.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • Wład. Malecki | 1876
    • ; Malecki Władysław Aleksander (1836–1900)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż w poziomym układzie kompozycyjnym; na pierwszym planie łąka, po lewej stronie brzeg lasu; na 1/3 wysokości, po prawej, rozległa równina z rzędem topól na linii horyzontu; na skraju lasu dwie postacie, na łące na drugim i trzecim planie pasące się konie. Koloryt: zróżnicowane zielenie, jasne niebo.

Władysław Malecki studiował malarstwo zarówno w Warszawie, u Chrystiana Breslauera, jak i w Monachium, pod kierunkiem Eduarda Schleicha. Specjalizował się w realistycznych pejzażach. W 1869 roku wrócił do kraju, a w 1870 roku (najprawdopodobniej jesienią) po raz kolejny wyjechał do Monachium, gdzie spędził około 10 lat. Był to najlepszy okres w życiu i twórczości artysty. Brał udział w licznych wystawach, bywał też nagradzany.

 Władysława Maleckiego uznawano za pejzażystę obdarzonego prawdziwym talentem. Zwracał uwagę malowniczością i wrażliwością artystyczną. Starał się oddawać nie tylko charakterystyczne cechy krajobrazu, ale też pory dnia i roku. Ważną rolę odgrywało w tym kontekście światło. Jednym z przykładów obrazów, w których artyście udaje się uchwycić naturę o zachodzie słońca jest Pejzaż z 1876 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje. Skomponowany został poziomo. Na pierwszym planie jest ukazana łąka, a po lewej stronie brzeg lasu. Po prawej stronie obrazu widoczny jest rząd topól na linii horyzontu. Na skraju lasu zostały przedstawione sylwetki dwóch postaci, a na łące – na drugim i trzecim planie – widoczne są pasące się konie. Artysta zbudował nastrój przy użyciu ciepłych barw – dominują odcienie zieleni, ale wszystko jest oświetlone ciepłym światłem. Z większą realistyczna skrupulatnością potraktowane zostały drzewa niż ludzie. Jest to jeden z krajobrazów, w których silnie widoczne są wpływy szkoły monachijskiej.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn