• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
warsztat zachodniopomorski (rzeźbiarz)

Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa

  • płaskorzeźba, kwatera ołtarza
Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa
661
95
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ołtarz pasyjny
  • tryptyk
  • książę Bogusław X
  • Księstwo Pomorskie
  • snycerstwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/109
  • Autor/Wytwórcawarsztat zachodniopomorski (rzeźbiarz)
  • NazwaWniebowstąpienie Jezusa Chrystusa
  • Miejsce powstaniaPomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1510 - 1520
  • Technikarzeźbienie, malowanie, złocenie
  • Materiałmateriał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno dębowe; pozostałości polichromii; złocenia
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 89 cm (wysokość)
      • 76 cm (szerokość)
      • 20 kg (masa)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • numer inwentarzowy:
    • czerwoną farbą: P.S. 727
    • ; Provinzialmuseum Pommerscher Altertümer Stettin
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w terenieUeckermünde (Wkryujście), kościół
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta. Wielofiguralna kompozycja scentralizowana wokół wysokiego pagórka ze śladami stóp na szczycie. Zgromadzeni dookoła apostołowie i Maria, ukazani w modlitewnych pozach, patrzą ku górze. Na pierwszym planie klęczą – po lewej – św. Jan i Maria, po prawej – dwaj apostołowie (w krótkiej lokowanej brodzie zapewne Piotr). Powyżej, otoczony falistą linią stylizowanego obłoku, fragment szat wznoszącej się postaci Chrystusa. Postaci ubrane w tuniki i płaszcze modelowane dużymi łamanymi płaszczyznami podkreślającymi budowę anatomiczną postaci. Stan dobry. Miejscowe ubytki drewna, podłużne pęknięcie płyty na osi.

Ikonografia przedstawień związanych z biblijnym wydarzeniem wstąpienia Jezusa do niebios rozwijała się od pierwszych wieków chrześcijaństwa w różnorodnych wariantach. Jezus ukazywany bywał na obłoku lub w mandorli unoszonej przez aniołów, w towarzystwie Marii, apostołów, często z ręką wyciągniętą w kierunku manus Dei wyłaniającej się z nieba. Sztuka późnośredniowieczna ograniczyła ukazywanie momentu Wniebowstąpienia do śladów stóp Chrystusa odbitych na skale oraz wpatrzonych w kierunku nieba apostołów i Marii. Dzieło zbawienia zostało wypełnione. Chrystus opuszcza świat materii i wkracza do rzeczywistości nadprzyrodzonej, by zasiąść po prawicy Boga. Jednocześnie, otwierając niebo wyznacza drogę do domu Ojca dla innych. Apostołowie i Maria z nadzieją wpatrują się w niebo. Stanowią również obraz wspólnoty, w której Chrystus obecny będzie nadal pod postacią Eucharystii.

Płaskorzeźba Wniebowstąpienia rozszerza program ikonograficzny ołtarza z Wkryujścia poświęconego głównie tematyce pasyjnej. Jest obrazem zamykającym historię zbawienia. Razem ze sceną Zmartwychwstania i Zesłania Ducha Świętego wprowadza również wątek eklezjologiczny, związany z ukonstytuowaniem się wspólnoty kościoła powszechnego i głównych prawd wiary.

Kompozycja przedstawienia wzorowana jest na rycinie Hansa Schäufeleina, niemieckiego rytownika i malarza, który pracował w warsztatach Dürera i Hansa Holbeina Starszego. Drzeworyt jest częścią cyklu graficznego opublikowanego w 1507 roku w książce „Liber Passionis” wydanej przez Ulricha Pindera w Norymberdze.

Kinga Krasnodębska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin