• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Matthäus Merian Młodszy

Widok Szczecina podczas oblężenia brandenburskiego z 1677 roku

  • plan miasta, mapa, materiały kartograficzne, miedzioryt (odbitka), grafika
Widok Szczecina podczas oblężenia brandenburskiego z 1677 roku
756
153
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • mapa Szczecina
  • Elektor brandenburski Fryderyk Wilhelm (1620–1688)
  • oblężenia brandenburskie
  • oblężenie Szczecina w 1677 roku
  • wydawnictwo Theatrum Europaeum
  • Merian Matthaeus Młodszy (1621-1687)
  • panorama Szczecina
  • plan miasta
  • widoki Szczecina
  • widoki miast
  • kartografia
  • odbitka miedziorytnicza
  • miedzioryt
  • ikonografia Szczecina

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/802
  • Autor/WytwórcaMatthäus Merian Młodszy
  • NazwaWidok Szczecina podczas oblężenia brandenburskiego z 1677 roku
  • Miejsce powstaniaFrankfurt nad Menem
  • Czas powstania1677 - 1682
  • Technikamiedzioryt
  • Materiałpapier
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • napisy drukowane czarną cienką czcionką, kursywą:
    • Oder Flus
    • 2. Napis:
    • napisy wykonane drukowaną czarną czcionką gotycką, pogrubioną:
    • StettinLa Stadie
    • 3. Napis:
    • pierwsze litery ozdobne:
    • a. Daβhalbe bolwercK. b. Daβ grüen bolwercK. c. Daβ CaggebolwercK. d. Daβ Kӧnigs bolwercK. e. Daβ hohe Rondeel. f. DaβMülen bolwercK. g. Daβ St. Petrus bolwerck. h. Daβ legge bol-wercK. i. Daβ halbe bolwercK. k. Churt(f?)e Attaque. l. lüneburgische Attaque. m. General Schwerins Attaque beidurchbrechung des Dams. n. Obriften SchӧnningsAttaque. o. Die Batterien. p. Churfürftliche haubt Batterie. q. Daβ  Nemo Thor. r. Daβ Müllen Thor. S. Daβ frawe(...)                                                                            Thor 
    • 4. Napis:
    • tekst w 9 wierszach:
    • Abbildung der Voortrefflichen Lang/werenden Belägerung der Statt und Vöst/ung Alt Stettin in Pommern, wie dieselbe/ von Ihro Ch. Durch. von Brandenburg im Jahr 1677 de 24 July/ belagert und ch. 16 December erobert worden.
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

W dolnej połowie kompozycji przedstawiono plan Szczecina z równolegle do krawędzi rozmieszczonym pasem rzeki Odry oraz łukiem Parnicy po lewej wyznaczającym teren Kępy Parnickiej, zaszrafowanej drobnymi kreskami. Po prawej stronie tej wyspy otoczona umocnieniami Łasztownia, z której dwa mosty prowadzą do głównego miasta, ukazanego w kontekście jego możliwości obronnych. Po wewnętrznej stronie ciąg murów miejskich z basztami i bramami, przed nim fosa, a w pasie zewnętrznym zespół umocnień bastionowych wzniesionych na początku okresu szwedzkiego. Wzdłuż Odry po lewej (południowej) stronie przedstawiono umocnienia ziemne ponad Górnym Wikiem z linią obronną sięgającą gwiaździstego szańca i ciągnącą się dalej łukiem wokół miasta aż do zespołu obozowisk ukazanych po północnej stronie. Ponad Dolnym Wikiem zaznaczono urozmaiconą konfigurację terenu oraz strefę koncentracji wojsk. W prawym dolnym rogu prostokątna tablica stanowiąca część zwoju, na której w formie legendy opisano poszczególne elementy oznaczone literami na planie.

Tytuł na prostokątnej banderoli w centrum u góry: Abbildung der Voortrefflichen Lang/werenden Belägerung der Statt und Vöst/ung Alt Stettin in Pommern, wie dieselbe/ von Ihro Ch. Durch. von Brandenburg im Jahr 1677 de 24 July/ belagert und ch. 16 December erobert worden.

Po bezpotomnej śmierci ostatniego władcy z dynastii Gryfitów, księcia Bogusława XIV (1580–1637) w 1637 roku Szczecin stał się areną konfliktu między Szwecją i Brandenburgią. Na mocy testamentu księcia Brandenburgię wykluczono z prawa do sukcesji pomorskiego tronu, Pomorze zaś miało przypaść Szwedom. Śmierć Gryfity miała miejsce w czasie wojny trzydziestoletniej (1618–1648). Kończący ją pokój westfalski nakazywał podział Pomorza między Szwecję i Brandenburgię. Brandenburczycy i tym razem nie pogodzili się z przegraną. W 1659 i 1676 roku dokonali nieudanych ataków na Szczecin, lecz kolejne oblężenie z 1677 roku było już dłuższe i intensywniejsze od poprzednich. Elektor brandenburski Fryderyk Wilhelm (1620–1688) postanowił za wszelką cenę zdobyć miasto, nękając je bombardowaniami oraz blokadą. W ten sposób przejął na dwa lata władzę nad miastem. Oblężenie z 1677 roku ówcześni stratedzy ocenili jako niezwykle spektakularne, a Wielki Elektor, który uważał siebie za spadkobiercę dynastii Gryfitów, uznał zdobycie Szczecina za swój sukces militarny i pragnął, by dokonanie to zostało rozpropagowane za pomocą ikonografii. Należał do niej plan Szczecina wykonany między 1677 a 1682 rokiem przez Matthäusa Meriana Młodszego (1621–1687). Pochodzący z Bazylei malarz i sztycharz kształcił się w warsztacie ojca Matthäusa Meriana Starszego, u niemieckiego malarza Joachima von Sandrarta, w Paryżu, oraz w londyńskiej pracowni słynnego Antoona van Dycka. Działał we Frankfurcie, Norymberdze i we Włoszech. Był agentem wielu książąt, a od 1648 roku służył u szwedzkiego feldmarszałka z czasów wojny trzydziestoletniej – Karola Gustawa Wrangla. Prowadził także po ojcu wydawnictwo Theatrum Europaeum, w którym w 1682 roku umieścił miedzioryt z oblężenia Szczecina. Praca ta stanowiła typowy plan militarny, ukazujący miasto w kontekście jego możliwości obronnych. U dołu prawego rogu artysta umieścił legendę do poszczególnych elementów na planie w formie rozwiniętego zwoju.

Małgorzata Peszko

magazyn