• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Manzel Ludwig (1858–1936) (rzeźbiarz)

Personifikacja Szczecina - Sedina

  • rzeźba
Personifikacja Szczecina - Sedina
540
106
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Manzel,Ludwig (1858—1936)
  • żagle
  • Sedina (Manzelbrunnen)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/614
  • Autor/WytwórcaManzel Ludwig (1858–1936) (rzeźbiarz)
  • TytułPersonifikacja Szczecina - Sedina
  • NazwaPosąg
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1894
  • Technikaodlewanie
  • Materiałbrąz
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 76 cm (wysokość)
    • 89 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Stojąca młoda kobieta w powłóczystej szacie, z żaglem na lewym ramieniu, z prawą ręką opartą o kotwicę. Rzeźba jest pomniejszoną kopią figury wieńczącej fontannę postawioną w 1895 r. na obecnym placu tobruckim.

23 września 1898 roku w Szczecinie, na pl. Tobruckim przed ówczesną siedzibą władz miejskich, w obecności Wilhelma II Hohenzollerna i jego żony Augusty Wiktorii odsłonięto pomnik Sediny, zwany także Manzelbrunnen, od nazwiska Ludwiga Manzla, rzeźbiarza, który wygrał konkurs na monumentalną fontannę dla Szczecina ogłoszony w 1894 roku przez Pruską Krajową Komisję Sztuki.

Artysta pochodzący z Pomorza, urodzony w 1858 roku w Kagendorf (dziś Neu Kosenow) koło Anklam, wykształcony i osiadły w Berlinie, stworzył pomnik-fontannę przedstawiający młodą kobietę z żaglem na ramionach, stojącą na dziobie kogi – morską przewodniczkę dobrobytu. Poza postacią kobiecą przywodzącą skojarzenia m.in. z germańską Freią, boginią pogody, wiatrów i dostatku, na pomniku przedstawiony jest Merkury – bóg kupiectwa i mediacji oraz mężczyzna – personifikacja przemysłu, a także nimfa i dwa morskie smoki – przedstawiciele królestwa Posejdona. Fontanna uosabiająca potęgę hanzeatyckiego, kupieckiego miasta stała się symbolem przedwojennego Szczecina – jego wizytówką, witającą podróżnych przybywających koleją do nadodrzańskiej metropolii.

Ten hołdujący tradycyjnemu mieszczańskiemu gustowi, dziś nieistniejący pomnik, był chętnie reprodukowany w książkach, czasopismach, w formie licznych edycji pocztówek oraz wysokonakładowych grafik reprodukcyjnych. W zbiorach szczecińskiego Muzeum znajduje się pomniejszony brązowy odlew Sediny – głównej postaci fontanny, wykonany w słynnej berlińskiej giserni Gladenbeck&Sohn. Jest on przykładem popularnej w końcu XIX i na początku XX wieku mody na redukcję znanych, wielkogabarytowych dzieł rzeźbiarskich. Miniaturę rzeźbiarską można traktować jako rodzaj artystycznej galanterii, służącej dekoracji wnętrz mieszczańskich.

Dariusz Kacprzak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin