• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Gustowska, Izabella (1948- )

Kobieta II

  • grafika
Kobieta II
854
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka)
  • body art (sztuka)
  • cielesność
  • feminizm
  • przemoc
  • terroryzm
  • kominiarka
  • akty
  • portrety

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/WGraf/785
  • Autor/WytwórcaGustowska, Izabella (1948- )
  • TytułKobieta II
  • Miejsce powstaniaPoznań (województwo wielkopolskie)
  • Czas powstania1977
  • Technikatechniki graficzne, technika mieszana
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 70 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletKobiety
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • ołówkiem:
    • Kobieta II
    • ; Gustowska, Izabella (1948- )
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • tech mixte 4/12
    • ; Gustowska, Izabella (1948- )
    • 3. Sygnatura:
    • ołówkiem:
    • Izabella Gustowska 1977
    • ; Gustowska, Izabella (1948- )
    • 4. Napis:
    • granatowa prostokątna pieczęć autorska z uzupełnionymi ołówkiem informacjami na temat pracy:
    • Izabella Gustowska |Poznań - Pologne | ul[.] Śląska 1 | [TI]TRE: Kobieta II | TECHNIQUE: tech mixte | DIMENSION: 70/80 | NUMERO: 4/12 | DATE: 1977 | PRIX: 2000 zł
    • ; Gustowska, Izabella (1948- )
    • 5. Pieczęć:
    • czerwona, okrągła, zatarta pieczęć z napisem w otoku i motywem graficznym w polu:
    • M[UZEUM NA]RODOWE SZCZECIN
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 6. Napis:
    • 7. Pieczęć:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów z przedstawieniem nadruku fotografii obnażonej, tęgiej kobiety, ujętej en face, od bioder w górę, z założonymi do tyłu rękami. Kobieta ubrana w białe majtki, na odchyloną mocno do tyłu głowę ma naciągniętą czarną kominiarkę. W otworze kominiarki widoczne nos i częściowo oczy. Ciało kobiety mocno rozświetlone od prawej strony, z lewej pogrąża się w rozbudowanej plamie cienia przypominajacej kształtem sylwetkę ludzką.


Cykl grafik pt. „Kobiety” autorstwa Izabelli Gustowskiej (ur. 1948) powstał w latach 1975–1979, niedługo po ukończeniu przez nią (w 1972 roku) studiów w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Okres ten był, jak mówi Gustowska, czasem wprawek, w którym interesowała się grafiką warsztatową, intensywnie rozwijającym się od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Body-artem (nurtem sztuki, w którym głównym środkiem ekspresji jest ciało) i działaniami o charakterze parateatralnym. Już w początkowej fazie swojej twórczości Gustowska skoncentrowała uwagę na kobietach – ich wrażliwość, zmysłowość i emocje stały się wiodącym tematem realizowanych przez artystkę prac, a jej sztuka jednym z filarów młodej, rozwijającej się wówczas, sztuki feministycznej w Polsce. Cykl „Kobiety” odróżnia od późniejszych, bardziej poetyckich dzieł artystki naturalizm czy wręcz brutalizm przedstawienia. Podobnie jak w wielu innych pracach Gustowskiej, w których główną bohaterką jest ona sama lub znajome kobiety, także i ten cykl powstał we współpracy z osobą z jej bliskiego otoczenia. W poświęconym pracom komentarzu autorskim Gustowska odnotowała, że zaintrygowało ją grube, bujne ciało znajomej (Kingi P.) przywołujące na myśl Wenus z Willendorfu – paleolityczne bóstwo płodności. Nowa, współczesna wersja willendorfskiej Wenus, nie jest jednak w ujęciu artystki obiektem kultu, ale obiektem przemocy. Obnażona i unieruchomiona modelka, z naciągniętą na głowę terrorystyczną kominiarką staje się bezradną, poddawaną presji, anonimową istotą. Sposób ekspozycji kobiecego ciała pokazujący jego realny, daleki od współczesnego ideału kształt, wskazuje na pokrewieństwo wizji artystki z feministyczną analizą kobiecości, w której od lat siedemdziesiątych XX wieku mocno wybrzmiewa niezgoda na kulturowo narzucone, opresyjne normy wyglądu kobiecego ciała.

Magdalena Lewoc

magazyn