• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tarshito (1952- )

Nie wiem dlaczego ....

  • dyptyk
Nie wiem dlaczego ....
95
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • postawangarda, sentencje > sentencje włoskie, sentencje > sentencje angielskie, wazy, symbole > symbole sztuki, mapy, Tarshito. Sztuka dla nowej ludzkości (2009) - wystawa

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SWO/248/a-b
  • Autor/WytwórcaTarshito (1952- )
  • TytułNie wiem dlaczego .... | Non vedo perche... (I do not see why...) (włoski, angielski)
  • Miejsce powstaniaBari (Włochy)
  • Czas powstania2009
  • Technikatechnika mieszana
  • Materiałpłótno, akryl, tusz, guma, materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • I DO NOT SEE W|HY THERE SHO|ULD BE SO MA|NY NATIONS,W|HY THERE HAV|E TO BE SO MA|NY BORDERS P|LOTTED ON GE|OGRAPHICAL|MAPS.LET'S AL|WAYS REMEMB|ER:THEY'RE J|UST LINES LA|ID DOWN ON A S|HEET OF PAPE|R.THEY HAVE N|OT BEEN LAID|DOWN ANYWHE|RE ELSE NEIT|HER ON THE EA|RTH NOR IN TH|E SKY.THEY HA|VE...    OSHO RAJNEESH
    • 2. Napis:
    • NON VEDO PE|RCHE'VI DEB|BANO ESSER|E TANTE NAZ|IONI,PERCH|E'DEBBANO ESISTERE TANTI TRACCI|ATI SULLEC|ARTE GEOGR|AFICHE.RIC|ORDATE:ESI|STONO SOLO|SULLA CARTA|NON ESISTO|NO SULLA TE|RRA,NE'ESIS|TONO NEL CI|ELO.SONO ST|ATE INVENTA|TE DAGLI UO|MINI.IN REA|LTA...    OSHO RAJNEESH
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Dwa obrazy na szarym płótnie, bez ram, oba z drewnianymi listewkami w górnej i dolnej części. Obie prace kompozycyjnie podzielone na pół: w jednej części na szaro-brązowym płótnie szablonowe litery w odcieniach szarości, drugą połowę zajmuje biało-czarna mapa i czarna sylwetka połówki smukłej wazy. 

Po złożeniu obu obrazów w centrum znajduje się fikcyjna mapa geograficzna, na białym tle, czarną farbą wypisane zostały różne kontynenty, kraje, miasta. Po drugiej stronie mapy na każdym z obrazów połowę powierzchni zajmuje tekst wypisany szablonową czcionką, drukowanymi literami w jednym ciągu. Pomiędzy mapą a tekstem namalowana czarną smolistą substancją połowa figury smukłej wazy

tekst na częsci a:

Non vedo perche’vt derbano essere tante nazitoni, perche’debbano e sistere tanti tracciati sullec arte geografivhe. Ricordate: esi stono solo sulla carta non non dsistono sulla terra, ne‘esistono nel cielo. Sono state inventate dagli uomini. In realita… Osho Rajneesh

tekst na części b:

I do not see why there should be so many nations, why there have to be so many borders plotted on geographical maps. Let’s always remember: they’re just lines laid down a sheet of paper. They have not been laid down anywhere else neither on the earth nor in the sky. They have…  Osho Rajneesh

Fundamentem twórczości Tarshito jest wiara w potrzebę duchowości: Każdy musi odkryć własną jedność. Sztuka jest mostem, drabiną, która prowadzi nas na wyższe poziomy samopoznania.

Niccola Strippoli (1952– ), urodzony we Włoszech architekt, wszechstronny artysta i nauczyciel, imię Tarshito, które oznacza w sanskrycie pragnienie poznania wewnętrznego, otrzymał podczas swojej podróży do Indii (1979). Nadał mu je Bhagwan Shree Rajneesh, znany również jako Osho. Kontrowersyjny hinduski guru, przeciwnik jakichkolwiek religii czy systemów wiary, zalecał rozwijanie osobistej duchowości poprzez miłość, aktywną medytację, twórcze działanie, radość i świętowanie.

Jego słowa Tarshito przytacza w prezentowanej pracy: "Nie rozumiem dlaczego ma być tak wiele narodów, dlaczego na mapach geograficznych musi być tak dużo granic. Pamiętajmy zawsze: to tylko linie narysowane na kartce papieru. Nie ma ich nigdzie indziej ani na ziemi ani na niebie". W twórczości Tarshito rasy i granice znikają zastąpione przez jedną ideę, która łączy i brata narody, kultury i religie.

Obok przywołanego tekstu, mapy bez podziałów i granic, znajduje się tu również inny istotny, często wykorzystywany przez Tarshito element ikonograficzny. Waza, będąca symbolem początku życia, jego rozwoju, metaforą próżni i pełni obrazuje czym jest dla artysty sztuka: przyjmowaniem, wypełnianiem aż do kreatywnego przepełnienia, procesem nieustannego konceptualnego i emocjonalnego przekazu. Działalność Tarshito to otwarta na nowe wyzwania wędrówka, doświadczanie nowych mediów, technik twórczych, współpraca z innymi artystami, rzemieślnikami, naukowcami, przewodnikami duchowymi. Tworzy obrazy, rzeźby, ceramikę, grafikę, biżuterię, tapety, obiekty i instalacje. Sięga po dźwięki, zapachy, słowa. Wszystko to w celu osiągnięcia harmonii, dotarcia do odbiorców nie tylko poprzez mentalną interpretację, ale również interakcję i doznania zmysłowe.

Praca Nie rozumiem dlaczego… była eksponowana w Muzeum Narodowym w Szczecinie podczas wystawy Tarshito. Sztuka dla nowej ludzkości (2009).

Marlena Chybowska-Butler

magazyn