• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hasse Sela (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963) (rytownik)

Robotnice torowe (Kobiety przy pracy)

  • grafika
Robotnice torowe (Kobiety przy pracy)
1334
165
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • kobiety
  • praca
  • tory kolejowe

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/956
  • Autor/WytwórcaHasse Sela (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963) (rytownik)
  • TytułRobotnice torowe (Kobiety przy pracy) | Streckenarbeiterinnen (niemiecki)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaHamburg (Niemcy)
  • Czas powstania1916
  • Technikalinoryt
  • Materiałpapier > papier gruby
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 510 mm (wysokość)
      • 410 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 327 mm (wysokość)
      • 293 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletRhytmus der Arbeit
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • ołówkiem:
    • Sella Hasse
    • ; Hasse Sella (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • 71
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • błędny tytuł:
    • Frauen im Bergwerk
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • ołówkiem:
    • 70
    • ; nieznany
    • 5. Napis:
    • pieczęć okrągła sepią z datą i numerem ołówkiem:
    • Museum Stettin 1922_154
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Pieczęć:
    • dawny numer inwentarzowy ołówkiem:
    • Lp 615
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 7. Napis:
    • pieczęć prostokątna różowa z dwoma dawnymi, przekreślonymi numerami inwentarzowymi ołówkiem:
    • M.P.Z. Szczecin | XIV 865 | Graf 4256
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 8. Napis:
    • 9. Pieczęć:
    • 10. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja przedstawia na pierwszym planie kilka kabiet w jasnych chustkach na głowach i ciemnych sukniach pracujących przy naprawie torów kolejowych. Kobiety dynamiczne uderzają młotami w kamienie na rampie kolejnowej. Każda znajduje się w innej fazie ruchu, co nadaje scenie rytm. Analogiczna grupa przedstawiona jest na dalekim planie. 

Grafika Selli Hasse, wykonana techniką linorytu i odbita na grubym kremowym papierze, jest siódmą kompozycją z cyklu Rhytmus der Arbeit (Rytm pracy). Brak sygnatury – monogramu SH, wskazuje, że jest to odbitka próbna. Cykl obejmował początkowo sześć linorytów, drzeworyt oraz wykonaną jako linoryt kartę z dedykacją Käthe Kollwitz. Potem oddane zostały jeszcze dwa linoryty. Karta tytułowa nigdy nie została wydana, zachowała się jedynie w formie rysunku projektowego. Artystka pracowała nad cyklem w latach 1912–1916 i opublikowała go w wydawnictwie Victora Singera w Hamburgu w 1916 roku. Scena przedstawia grupę kobiet w roboczych strojach i chustkach na głowach, pracujących przy budowie torów kolejowych. Kobiety ustawione jedna za drugą wykonują dynamiczne ruchy rękoma, tłukąc kilofami kamienie na rampie kolejowej. Każda z robotnic ukazana została w innej fazie ruchu. W dali, w tle, ukazał podobną grupę kobiet.

Sella Hasse urodziła się w 1878 roku w Bitterfeld, zmarła w 1963 roku w Berlinie. Była studentką berlińskiej akademii sztuki. Uczyła się u wybitnych przedstawicieli klasycznego modernizmu – Franza Skarbiny, Waltera Leistikowa i Lovisa Corintha. Na tematykę jej prac i sposób traktowania bohaterów wpłynęła przyjaźń z ekspresjonistką Käthe Kollwitz. Hasse przedstawiała robotników, biedotę miejską, socjalną niedolę kobiet. Pracowała w Berlinie, Hamburgu i Weimarze.

Ewa Gwiazdowska


magazyn