• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
nieznany (garncarka) - Shipibo

Naczynie do przechowywania wody i masato

  • naczynie
Naczynie do przechowywania wody i masato
1095
248
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Ekspedycja Ekologiczna Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1981)
  • wzornictwo > wzornictwo indiańskie
  • horror vacui
  • ręce
  • ornamenty
  • skrzydła
  • wzór quene
  • motywy > motywy zygzakowe
  • przechowywanie > przechowywanie piwa
  • przechowywanie > przechowywanie wody
  • napoje alkoholowe
  • masato
  • naczynia malowane
  • garncarstwo
  • wyroby tradycyjne

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/EP/698
  • Autor/Wytwórcanieznany (garncarka) - Shipibo
  • NazwaNaczynie do przechowywania wody i masato
  • Miejsce powstaniaUkajali, region (Peru)
  • Czas powstaniaokoło 1951 - 2000
  • Technikamalowanie, wypalanie, gładzenie, lepienie ręczne, techniki ceramiczne
  • Materiał materiał organiczny > materiał roślinny > część rośliny > żywica naturalna
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 26.7 cm (wysokość)
      • 36.6 cm (średnica)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Duże naczynie gliniane, w formie amfory o okrągłym, węższym wylewie i mocno zaznaczanym, owalnym brzuścu. Na wysokości brzuśca ściany naczynia załamane do wewnątrz. Naczynie malowane. Środek i dno w odcieniach brązu. Brzusiec i wylew kolorem beżowym. Naczynie pokryto bogatym i barwnym ornamentem. Niemal na całej powierzchni zastosowano kompozycję linearną - krzywe zaokrąglone lub kanciaste, które w większości zaznaczono subtelnie brązowym kolorem. Brzusiec przyozdobiono charakterystycznym wzorem - grubymi, łamanymi, brązowymi i czerwonymi liniami, momentami przypominającymi zygzaki. Widoczne spękania. 

W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się ponad 1,5 tys. obiektów amerykańskich. Gromadzenie zabytków z Amazonii zapoczątkowała współpraca z Ekspedycją Ekologiczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zainicjowana w 1981 roku. Dzięki niej do szczecińskiego muzeum trafiło ok. 60 eksponatów pochodzących ze strefy lasów tropikalnych Peru. Prezentowane naczynie chomo do przechowywania wody i massato, piwa z bulw manioku, pochodzi właśnie z tej kolekcji. Tradycyjna ceramika Indian Shipibo z Peru wytwarzana jest bez użycia koła garncarskiego. Indianki lepią naczynia z doklejanych kolejno do siebie wałeczków gliny. Naczynia Shipibo można podzielić na niemalowane garnki przeznaczone do gotowania oraz malowane naczynia do przechowywania oraz serwowania płynów i jedzenia. Naczynia malowane, do których zalicza się prezentowane chomo, nie są przeznaczone do gotowania. Po wylepieniu ich powierzchnie są starannie gładzone. Na wysuszone naczynia nakładana jest farba, również starannie wygładzana, która stanowi tło dla wykonywanego po kilku dniach ornamentu. Tak przygotowane naczynia są następnie wypalane. Bezpośrednio po wypaleniu chomo zostaje pokryte warstwą żywicy, która zapewnia nieprzepuszczalność i dodaje blasku pokrywającym naczynie wzorom geometrycznym. Wszystkie desenie używane przez Indian Shipibo opierają się na zasadach horror vacui, symetrii i zmiennym kierunku linii. Prezentowane naczynie w większości zostało pokryte wzorem zw. quene. Są to szeregi zaokrąglonych i kanciastych linii w górnej części chomo. Brzusiec ozdobiono zygzakiem, który interpretowany jest jako motyw rąk lub skrzydeł. Do malowania ceramiki wykorzystywane są naturalne barwniki, takie jak glinka z dorzecza Ukajali oraz miękki łupek. Cienkie linie nakładane są za pomocą małych pędzelków z włosów ludzkich, grubsze maluje się pęczkiem bawełny. Indianie Shipibo mają fragmentaryczną wiedzę na temat znaczenia używanych wzorów, wciąż jednak je zachowują w przekonaniu o ich walorach leczniczych, duchowych i estetycznych.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn