Obraz przedstawia dwie konne postaci w galopie. Tło ciemno-sepiowe, konie - pierwszy (wysunięty naprzód) - gniady, drugi siwek. Pierwszy mężczyzna ubrany w czerwoną marynarkę, drugi natomiast w ciemnoszarą. Obaj mają na głowach dżokejki. Pierwszy koń jest niższy od drugiego. Obraz rysowany, później kolorowany.
Artur Grottger malarz i rysownik działający w Wiedniu i Lwowie studiował między innymi w Wiedniu w Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Karla Blaasa, Karla Mayera, Karla Wurzingera, Petera Geigera i Christiana Rubena (w latach 1854–1859). Jest zaliczany do twórców późnego romantyzmu. We Lwowie uczył się między innymi u Juliusza Kossaka. To pod jego wpływem stworzył liczne prace, w których mierzył się z tematem koni. Był to motyw, który często powtarzał się w akwarelach Grottgera z lat pięćdziesiątych XX wieku, niejednokrotnie malowanych podczas podróży i pobytów w majątkach ziemskich przyjaciół i protektorów.
Akwarela Jeźdźcy z 1858 roku została nabyta przez Muzeum Narodowe w Szczecinie w 1962 roku. Obraz na początku został narysowany, a później pokolorowany. Przedstawia konie w galopie, w ciemnej tonacji z kontrastowym przedstawieniem jednego z nich – siwego, drugi – gniady – ukazany został w kolorystyce zbliżonej do tła, w odcieniach rudo-brązowych. Mężczyźni na koniach zostali przedstawieni w marynarkach, jeden w czerwonej, drugi ciemnoszarej oraz w dżokejkach.
Sposób ukazania koni z interesującej nas w tym miejscu pracy bliższy jest temu znanemu z dokonań Piotra Michałowskiego niż Juliusza Kossaka. Szkicowość dodaje lekkości i zwiększa poczucie dynamizmu sceny.
Beata Małgorzata Wolska