• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Podsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)

Zbieranie kłosów

  • obraz
Zbieranie kłosów
685
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • koloryzm (styl)
  • zboża
  • kłosy
  • kobiety
  • pole

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/460
  • Autor/WytwórcaPodsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)
  • TytułZbieranie kłosów
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1934
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdykta
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 35.5 cm (wysokość)
      • 47.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny, napis:
    •  Pejsaż. | 49 x 35 | Podsadecki K.
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
    • 2. Sygnatura:
    • podsadecki | 34.
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Krajobraz o falistym układzie form. Na przedplanie ciemna smuga, na pierwszym planie schylona postać kobiety z wyciągniętą w dół ręką. Na dalekim planie, po lewej zabudowanie wśród drzew. Niebo pokryte smugami koloru. Koloryt: płaszczyzna ziemi od białawej po prawej stronie, żółtawa, po lewej smugi niebieskie i żółte. Ściana jednego zabudowania intensywnie biała, drugi dach o zgaszonej czerwieni. Niebo pokryte smugami koloru, odcieniami niebieskiego, żółci, bieli, czerni, akcent czerwieni. Kobieta w żółtej chuście, różowej bluzce, niebieskiej spódnicy, zielonym fartuchu.

Międzywojenna twórczość Kazimierza Podsadeckiego, absolwenta Wydziału Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie (1923), kojarzona jest powszechnie z dokonaniami w zakresie awangardowego eksperymentu nowych mediów. Dostrzega się jego abstrakcje malarskie, zaprezentowane gościnnie podczas pierwszej wystawy grupy Praesens w warszawskiej Zachęcie (1926). Wspomina się o powiązaniach z międzynarodową awangardą teatralną, umożliwionych poprzez współpracę z krakowskim czasopismem „Zwrotnica”. Fachowcy na całym świecie wspominają jednak przede wszystkim o pionierskiej roli Podsadeckiego na polu typografii, fotomontażu i filmu artystycznego. Kolaże i nowoczesne oprawy graficzne wydawnictw powstawały do końca lat trzydziestych, jednak od połowy dekady awangarda traciła na znaczeniu. Zmiana postawy widoczna była najbardziej w malarstwie Podsadeckiego, w którym pierwszoplanową rolę odgrywał odtąd kolor oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Figury ulegały wprawdzie surrealistycznej deformacji, zachowywały finezyjny dukt linii, lecz zyskiwały coraz silniejszy związek z rzeczywistością. Reprezentatywny dla tego okresu jest obraz Zbieranie kłosów (1934) z kolekcji szczecińskiej. Abstrakcyjne tło, zbudowane z organicznie zaoblonych, nieregularnych plam ultramaryny, czerni i żółcieni, dzięki dodaniu postaci pochylonej chłopki na pierwszym planie zyskało jasno określoną funkcję mimetyczną. Rozszyfrowanie sensu przedstawienia jako wiejskiego pejzażu pozwala dostrzec kolejne jego elementy w grupie dopełniającej figurę kobiecą po lewej stronie kompozycji: to czerwona połać dachu, białe mury zabudowań i zielona korona drzewa. Zwrot ku problemom codziennego życia przybrał w tym czasie również formę działalności na rzecz środowiska – Podsadecki został członkiem krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, walczącego o poprawę statusu socjalnego twórców przez zlecenia publiczne i promocję ich działalności w szerszych kręgach społeczeństwa.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn