• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Ślewiński Władysław (1856–1918) (malarz)

Morze

  • obraz
Morze
801
159
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Młoda Polska
  • pejzaż morski
  • łodzie > łodzie żaglowe
  • skały nadmorskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/95
  • Autor/WytwórcaŚlewiński Władysław (1856–1918) (malarz)
  • TytułMorze
  • NazwaPejzaż morski
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1901
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 57 cm (wysokość)
      • 82 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć, nalepka/naklejka:
    • M.P.Z. Szczecin | Dział Sp |Nr 15
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Pieczęć, nalepka/naklejka:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO W SZCZECINIE | Poz. Inw. | Nr 70
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 3. Znak odręczny, pieczęć, nalepka/naklejka:
    • Ministerstwo Kultury i Sztuki | Władysław Ślewiński | Morze | nr inw. 20
    • ; Ministerstwo Kultury i Sztuki
    • 4. Nalepka/naklejka:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. Sp 15 
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 5. Sygnatura:
    • W Ślewiński
    • ; Ślewiński Władysław (1856–1918)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Władysław Ślewiński to jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się jego obraz Morze z około 1901 roku, kiedy artysta mieszkał w La Pouldu w Bretanii. Powstały wówczas liczne przedstawienia tamtejszego wybrzeża, które miało dla artysty szerszy wymiar – traktował je jako symbol nieskończoności, umożliwiający opowiadanie o czasie i istnieniu. Krajobrazy te charakteryzowały się bardzo uproszczoną formą i prostą kompozycją.

 Na płótnie Morze widzimy fragment nabrzeża – w prawym dolnym rogu znajdują się skały namalowane płynną linią konturu, tylko delikatnie obrysowującą kształty. Stworzone są z plam barwnych (brązów, fioletów, błękitów oraz zieleni). Taki sposób obrazowania pokazuje inspirację twórczością i założeniami przyjaciela Ślewińskiego – Paula Gauguina. Le Pouldu to miejscowość, do której przeniósł się pod koniec czerwca 1889 roku. W roku, w którym Ślewiński namalował swój krajobraz, francuski malarz mieszkał już w miejscowości Atuona (mieście w Polinezji Francuskiej na wyspie Hiva Oa w grupie wysp Markizy).

Morze jest spokojne, a niebo zostało pokazane w sposób niewiele różniący się od niego, co stanowi jeden z czynników wywołujących uczucie nieskończoności. Nastrój, który wywołuje to dzieło jest melancholijny.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn