• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Olszewski Krzysztof KED

bez tytułu

  • fotografia
Bez tytułu
812
51
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka postkrytyczna
  • intermedia (sztuka)
  • fotografia (sztuka)
  • performance
  • działania dokamerowe
  • autoportrety
  • recykling
  • domy
  • łazienki
  • meble
  • przedmioty domowe

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1801/2
  • Autor/WytwórcaOlszewski Krzysztof KED
  • Tytułbez tytułu
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania2007
  • Technikafotografia cyfrowa, druk cyfrowy UV, sitodruk
  • Materiałpłyta akrylowa
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 100 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletWystaw[k]a
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • ked | www.ked.art.pl
    • ; Olszewski Krzysztof KED
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia barwna wykonana na tle ceglanego budynku. Na pierwszym planie stojący przed lustrem, odwrócony tyłem do kamery, golący się, bosy mężczyzna ubrany w pasiasty szlafrok. Wokół niego przedmioty i meble łazienkowe: umywalka, szafka, hełmowa suszarka do włosów na stojaku. W tle powieszona na metalowym stelażu tapeta we wzory imitująca ścianę wnętrza mieszkalnego.

Projekt „Wystaw[k]a” Krzysztofa Olszewskiego, pseudonim artystyczny KED (ur. 1970), powstał w roku 2007 i w tym samym roku został zaprezentowany w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Spośród kilkunastu wykonanych w ramach cyklu zdjęć dwa trafiły do muzealnej kolekcji sztuki współczesnej. W „Wystaw[c]e”, jak w wielu innych projektach Olszewskiego, istotną rolę odgrywa ich społeczny kontekst. Na pierwszy rzut oka „Wystaw[k]a” to inteligentny artystyczny żart, uliczna zabawa i maskarada. Przy bardziej wnikliwym spojrzeniu dostrzec można w niej poważniejsze tony, z wysuwającym się na pierwszy plan problemem nadprodukcji i nieumiarkowanej konsumpcji, w efekcie której coraz większą bolączką staje się konieczność utylizowania nadmiernej ilości śmieci. Jak w soczewce „Wystaw[k]a” skupia w sobie społeczne nierówności współczesnego świata – rzeczy uznane za bezwartościowe i wyrzucane przez jednych są jednocześnie przedmiotami budzącymi pożądanie drugich. Innym ciekawym aspektem cyklu jest podwójne znaczenie jego tytułu. „Wystaw[k]a” to jednocześnie lekceważąco traktowana uliczna wystawka nieużytecznych przedmiotów i nobliwa wystawa w szanowanym miejscu, takim jak muzeum, gdzie wystawione przedmioty-dzieła są otoczone podziwem a nawet kultem. Gest artysty przenosi rzeczy niechciane z pogardliwie traktowanego świata śmieci w samo centrum społecznej uwagi – rzeczywistość muzealnych i galeryjnych artefaktów.

Magdalena Lewoc

magazyn