Fotografia barwna wykonana na tle ceglanego budynku. Na pierwszym planie stojący przed lustrem, odwrócony tyłem do kamery, golący się, bosy mężczyzna ubrany w pasiasty szlafrok. Wokół niego przedmioty i meble łazienkowe: umywalka, szafka, hełmowa suszarka do włosów na stojaku. W tle powieszona na metalowym stelażu tapeta we wzory imitująca ścianę wnętrza mieszkalnego.
Projekt „Wystaw[k]a” Krzysztofa Olszewskiego, pseudonim artystyczny KED (ur. 1970), powstał w roku 2007 i w tym samym roku został zaprezentowany w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Spośród kilkunastu wykonanych w ramach cyklu zdjęć dwa trafiły do muzealnej kolekcji sztuki współczesnej. W „Wystaw[c]e”, jak w wielu innych projektach Olszewskiego, istotną rolę odgrywa ich społeczny kontekst. Na pierwszy rzut oka „Wystaw[k]a” to inteligentny artystyczny żart, uliczna zabawa i maskarada. Przy bardziej wnikliwym spojrzeniu dostrzec można w niej poważniejsze tony, z wysuwającym się na pierwszy plan problemem nadprodukcji i nieumiarkowanej konsumpcji, w efekcie której coraz większą bolączką staje się konieczność utylizowania nadmiernej ilości śmieci. Jak w soczewce „Wystaw[k]a” skupia w sobie społeczne nierówności współczesnego świata – rzeczy uznane za bezwartościowe i wyrzucane przez jednych są jednocześnie przedmiotami budzącymi pożądanie drugich. Innym ciekawym aspektem cyklu jest podwójne znaczenie jego tytułu. „Wystaw[k]a” to jednocześnie lekceważąco traktowana uliczna wystawka nieużytecznych przedmiotów i nobliwa wystawa w szanowanym miejscu, takim jak muzeum, gdzie wystawione przedmioty-dzieła są otoczone podziwem a nawet kultem. Gest artysty przenosi rzeczy niechciane z pogardliwie traktowanego świata śmieci w samo centrum społecznej uwagi – rzeczywistość muzealnych i galeryjnych artefaktów.
Magdalena Lewoc