• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Sobczyk, Marek (1955- )

Kury i koguty

  • obraz
Kury i koguty
53
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • neoekspresjonizm (sztuka), kompozycje symboliczne, kompozycja abstrakcyjna, kury, koguty, postacie > postacie ludzkie, kobiety, mężczyźni, seksualność, kopulacja, religia (wierzenia) > chrześcijaństwo, ołtarze, mitologia, symbole > jajo (symbol), życie, płodność, odrodzenie, Biblia (księga) > Nowy Testament > zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1873
  • Autor/WytwórcaSobczyk, Marek (1955- )
  • TytułKury i koguty
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstania1989 - 1990
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 184.5 cm (wysokość)
      • 286 cm (szerokość)
      • 6 cm (głębokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • czarnym pisakiem:
    • MAREK SOBCZYK 1989/90 | KURY I KOGUTY 182x282 
    • ; Sobczyk, Marek (1955- )
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie poziomym. W części górnej rytmicznie rozlokowane, ciasno stłoczone, nagie sylwetki ludzkie z głowami kur i kogutów. Postacie kur białe, kogutów czerwone. Sylwetki są  zgromadzone w dwóch symetrycznych grupach i zwrócone w stronę centralnie umieszczonego, czerwonego prestołu (prawosławnego ołtarza). W części dolnej wydłużony prostokąt, w układzie horyzontalnym utworzony z jasnoczerwonej meandrującej wstęgi na czarnym tle. Tło przedstawienia gęsto wypełnione rytmicznymi układami jajek, u góry białych, w partiach dolnych białych i czerwono-brązowych. Obraz oprawiony w prostą drewnianą ramę skrzynkową.

Marek Sobczyk (1955– ) w latach 80. XX w. był członkiem Gruppy – formacji artystycznej absolwentów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych tworzących w nurcie nowej ekspresji. Od ustania jej aktywności pracuje indywidualnie łącząc praktykę twórczą z refleksją teoretyczną i działalnością pedagogiczną. Charakterystyczne dla stylu obrazowania artysty w latach 80. są dynamiczne, rozbudowane kompozycje figuralne, często nawiązujące do tematyki religijnej.

Obraz Kury i koguty powstał na przełomie 1989 i 1990 r., po zakończeniu przez artystę kilkuletnich prac nad polichromią neounickiej cerkwi pod wezwaniem św. Nikity w Kostomłotach nad Bugiem, prowadzonych wraz z Ryszardem Woźniakiem (1956– ). To zlecenie wpłynęło na rozwój malarstwa Sobczyka w latach późniejszych, zarówno w zakresie technologii (tempera jajowa stała się odtąd jedną z jego ulubionych technik), jak i odnajdywania reguł i poziomu języka wizualnego. Było też istotną lekcją abstrakcji.

W swojej monumentalnej kompozycji, zbudowanej w oparciu o rytmiczne układy i energetyczne zestawienia kolorystyczne, Sobczyk w zaskakujący i nieortodoksyjny sposób wykorzystuje motywy i wątki religijne. Tytułowe kury i koguty gromadzą się wokół prestołu, prawosławnego ołtarza, z charakterystyczną dla tego obrządku formą świętego krzyża. Tło obrazu gęsto wypełniają zwielokrotnione jaja. Pozy antropomorfizowanych par kur i kogutów przywołują skojarzenia ze zbiorowym aktem kopulacji.

W kulturach i religiach całego świata jajo jest symbolem życia, płodności i sił przyrody, występując w większości mitów kosmogonicznych. W teologii i obrzędowości chrześcijańskiej stało się natomiast symbolem odrodzenia i zmartwychwstania oraz kluczowym motywem wielkanocnych obyczajów. W Kurach i kogutach, poprzez odwołanie do sfery seksualności i symboliki jaja Sobczyk zderza ze sobą uniwersalne tropy z eschatologią chrześcijańską i jak w wielu innych swoich pracach w burzycielski, anarchizujący sposób wkracza na teren chrześcijańskiego sacrum ukazując je w szerokim kontekście kulturowym.

Magdalena Lewoc

magazyn