• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (twórca) - Dogonowie

Maska imina na

  • rzeźba, maska
Maska imina na
951
145
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • mężczyzna
  • świętowanie
  • odrodzenie
  • śmierć
  • Lebe
  • zwierzęta > wąż
  • święto Sigi

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/2323
  • Autor/Wytwórcanieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (twórca) - Dogonowie
  • NazwaMaska imina na
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstania
  • Technikatechniki snycerskie, ciosane
  • Materiał materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 158 cm (wysokość)
      • 12.3 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Święto Sigi odbywa się co 60 lat. Rozpoczyna się w wiosce Youga Dogorou i po kilku tygodniach przenosi do kolejnej. Ostatnie rozpoczęło się w 1967 roku, a zakończyło 7 lat później. Sigi jest świętem odrodzenia, w trakcie którego mężczyźni przechodzą przez „bramę” symbolicznie wyznaczoną przez długie zielone łodygi roślin. Uważa się, że przekroczenie „bramy” jest równoznaczne z ponownymi narodzinami. Każda wioska specjalnie na to święto przygotowuje maskę imina na, którą ustawia się pionowo na głównym placu, na którym odbywają się tańce i procesje. Imina na w języku dogo-so oznacza „wielką maskę” lub „maskę imina”, w języku sigi-so nazywana jest Awa duno, co tłumaczy się jako „wielka Awa” lub „stara Awa”.

Imina na jest symbolicznym wyobrażeniem węża, w którego postać pod koniec swego ludzkiego życia przeobrażali się przodkowie Dogonów. Wśród mieszkańców Masywu Bandiagara popularna jest legenda wyjaśniająca pojawienie się śmierci. Według niej, Dyungo Seru – jeden z przodków, u schyłku swego ludzkiego istnienia przemienił się w węża. W trakcie tej metamorfozy do wioski wkroczyła grupa młodych mężczyzn w maskach. Dyungo Seru wpadł we wściekłość, ponieważ młodzi mężczyźni, nie informując go o zamiarze tańca w maskach naruszyli przyjęte zasady. W złości przemówił do nich w języku dogo-so, by ich zganić. Czynem tym naruszył tabu, które zabraniało przemienionym w węże rozmawiać z ludźmi i został ukarany śmiercią. Po tym wydarzeniu, Dogonowie stworzyli sekretny język sigi-so aby bezpiecznie komunikować się z przodkami. Zorganizowali też pierwsze święto Sigi by uzyskać przebaczenie Dyangou Sarou za przestępstwo popełnione przeciwko niemu.

Ewa Prądzyńska

magazyn