• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (lobolobane) - Dogonowie

Dolaba olubaru

  • insygnium, rekwizyt taneczny, stołek
Dolaba olubaru
833
140
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sekretny język sigi-so
  • mężczyzna
  • kulty > kult masek
  • piwo
  • odrodzenie
  • śmierć
  • święto Sigi

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/2290
  • Autor/Wytwórcanieznany (lobolobane) - Dogonowie
  • NazwaDolaba olubaru
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniamiędzy 1967 - 1968
  • Technikatechniki snycerskie, ciosane
  • Materiał materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 70 cm (wysokość)
      • 38.5 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Dolaba (w jęz. sigi-so – dono) to siedzisko wykonywane i używane tylko z okazji święta Sigi – ceremonii odbywającej się co 60 lat, upamiętniającej wydarzenia związane z pojawieniem się śmierci u Dogonów. Uczestniczą w nim wszyscy przedstawiciele płci męskiej, nawet ci najmniejsi.

Święto rozpoczyna się w Youga Dogorou, a potem w ciągu kilku lat przenosi do kolejnych wiosek. W każdej z nich, w której odbywa się Sigi świętowanie trwa około trzech tygodni. Każdy uczestnik ma swoją własną dolabę. W trakcie licznych procesji i tańców trzyma ją w ręku, a w chwilach odpoczynku, podczas spożywania piwa, wykorzystuje jako siedzisko. Dono symbolizuje umarłego Nommo przedstawionego z otwartymi ramionami. Po święcie Sigi każdy chłopiec i mężczyzna przechowuje swoją dolabę z wielkim pietyzmem. Dono jest bowiem świadectwem udziału mężczyzny w święcie Sigi. Po śmierci przenoszona jest do poziomej szczeliny skalnej w pobliże zwłok właściciela.

Omawiana dolaba jest rzeźbiona, stąd wiadomo, że należała do Olubaru, mężczyzny wtajemniczonego w kult Awa, jednego z kultów śmierci. Awa to również nazwa stowarzyszenia masek, zrzeszającego wszystkich obrzezanych mężczyzn. Olubaru znają sekretny, obrzędowy język sigi-so, pełnią kierowniczą rolę podczas Sigi, są depozytariuszami wiedzy i rytuałów, które przekazują następnym pokoleniom, odgrywają ważną rolę podczas pogrzebów.

O świcie pierwszego dnia Sigi nowiutkie dolaby barwi się na czerwono barwnikiem roślinnym otrzymywanym z kory drzewa sa oraz skrapia olejem sezamowym. Siła witalna (nyama) zawarta w tych składnikach przechodzi za pośrednictwem dolaby do osoby, która na niej siedzi.

Ewa Prądzyńska

magazyn