• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (twórca) - Dogonowie

Maska imina na

  • rzeźba, maska
Maska imina na
766
130
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • mężczyzna
  • świętowanie
  • odrodzenie
  • śmierć
  • Lebe
  • zwierzęta > wąż
  • święto Sigi

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/2139
  • Autor/Wytwórcanieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (twórca) - Dogonowie
  • NazwaMaska imina na
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniaokoło 1920
  • Technikatechniki snycerskie, ciosane
  • Materiał materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 172.6 cm (wysokość)
      • 13.6 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Maska imina na używana w czasie święta Sigi odbywającego się co 60 lat. Jest jedyną maską, która pojawia się podczas obchodów tego święta, mimo że w kulturze Dogonów istnieje ponad siedemdziesiąt typów różnych masek. Jej wyjątkowość polega również na tym, że nigdy nie tańczy, a jedynie stoi na głównym placu, na którym odbywają się tańce mężczyzn.

W języku sigi-so nazywana jest Awa duno, co tłumaczy się jako „wielka Awa” lub „stara Awa”. Nazwa imina na pochodzi z języka dogo-so i oznacza „wielką maskę” lub „maskę imina”.

Maska przedstawia węża. Jest to wyobrażenie Lebe – pierwszego przodka, który padł ofiarą śmierci. Po utracie nieśmiertelności Dogonowie postanowili opuścić kraj Mande – swoją praojczyznę. Przed wyruszeniem odkopali grób zmarłego Lebe, żeby zabrać ze sobą jego szczątki. W miejscu, w którym pochowali ciało zmarłego, odnaleźli żywego ogromnego węża, który poprowadził ich na tereny zamieszkiwane przez nich do dzisiaj. Dogonowie zabrali ze sobą również ziemię z grobu Lebe i w Kani-Bonzon – pierwszej wiosce założonej przez nich na terenie Masywu Bandiagara uformowali z niej pierwszy ołtarz Lebe. Potem we wszystkich innych wioskach również stawiali podobne ołtarze, używając do ich budowy ziemi z pierwszego ołtarza. Wokół przodka, który po śmierci przemienił się w węża zbudowany jest kult Lebe – jeden z kultów życia, skupiony na sile ziemi i wegetacji.

Maska imina na zawsze jest bardzo długa, może liczyć nawet do 10 metrów. Musi być wykonana z jednego kawałka drewna.

Jest własnością wspólnoty. Po święcie Sigi przechowuje się ją z podobnymi maskami z poprzednich świąt w miejscu pilnie strzeżonym przed intruzami.

Ewa Prądzyńska

magazyn