• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (kowal) - Dogonowie

Bransoleta kobieca

  • bransoleta, ozdoba ciała, biżuteria
Bransoleta kobieca
768
131
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • mitologia > mitologia dogońska
  • kowale
  • kobiety
  • ozdoby kobiece
  • kowalstwo
  • biżuteria dogońska

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/1660
  • Autor/Wytwórcanieznany (kowal) - Dogonowie
  • NazwaBransoleta kobieca
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniaokoło 1940
  • Technikacyzelowane, grawerowane, kute, odlewane metodą wosku traconego
  • Materiałmiedź
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 2.7 cm (wysokość)
      • 9.6 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Youga-Na
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Otwarta, miedziana, masywna, owalna bransoleta wykonana z jednorodnego materiału. Prawie na całej powierzchni ozdobiona została grubymi, zaokrąglonymi, biegnącymi dookolnie prążkami (rowkami). Kute gładko końce bransolety pokryto nacięciami w postaci cienkich, ukośnych linii oraz półkolami przypominającymi wachlarze wyłaniające się z motywu plecionki. W zagłębieniach ornamentu widoczna patyna w kolorze zielonobłękitnym. Na powierzchni widoczne ślady niezbyt starannej obróbki po odlewie.

Bransoleta kobieca została odlana z miedzi metodą na wosk tracony przez dogońskiego kowala. Jest to ozdoba obecnie rzadko spotykana. Dawniej tego typu bransolety noszone były przez kobiety na przegubach obu rąk. Współcześnie dominują ozdoby lekkie i delikatne. Duże i ciężkie bransolety praktycznie wyszły z użycia. W społeczeństwie Dogonów szczególnie ważną rolę pełnią dwie grupy zawodowe – kowale oraz skórnicy. Uważani są za ludzi z kast – zamkniętych grup społecznych, dostępnych jedynie przez urodzenie. Kowale, zwani w języku dogo-so iru, uważani są za specjalistów w obróbce metali (wykonują przedmioty z żelaza, miedzi, brązu, mosiądzu i aluminium) oraz za „mistrzów drewna”. Dzięki wykonywanej profesji są niezwykle szanowani przez Dogonów. Kowalstwo uważane jest za najtrwalsze rzemiosło, które wymaga dużej specjalizacji i wysokich kwalifikacji. Postać kowala zajmuje również szczególne miejsce w mitologii dogońskiej. Według mitu kowal zszedł na ziemię z nieba i przyniósł pierwszym ludziom ziarna zbóż oraz daba – żelazne motyki, dzięki którym zostali rolnikami. Ponadto wykradł kawałek słońca, którym rozpalił pierwszy ogień, aby następnie wykonać niezbędne ludziom narzędzia i broń. Dogonowie wierzą, że współcześni kowale to potomkowie mitycznego protoplasty, który nauczył ludzi rolnictwa i upowszechnił narzędzia.

Kowal pełni również rolę mediatora w sporach. Podczas kłótni uderza młotem w kamienie, aby uspokoić nastroje i zaprowadzić porządek. Uważany jest także za łącznika pomiędzy światem ludzkim, a światem sił nadprzyrodzonych. Ludzie zwracają się do niego o pomoc, gdy swym zachowaniem urażą przodków. Proszą go również o wykonanie rzeźb oraz przedmiotów, które obdarzone mocą przodków, mają zapewnić im zdrowie, dobrobyt, płodność, żyzność ziemi i urodzaj.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn