• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
Autor nieznany - Kissi

Figura kultu zmarłych; popiersie

  • przedmiot obrzędowy, figura
Figura kultu zmarłych; popiersie
828
189
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • jaszczurki
  • zwierzęta
  • rzeźby antropomorficzne
  • afrykańskie rzeźby kamienne
  • duchy > duchy opiekuńcze
  • figurki szczęścia
  • figurki powodzenia
  • kulty > kult przodków
  • kulty > kult zmarłych

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/504
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Kissi
  • NazwaFigura kultu zmarłych; popiersie
  • Miejsce powstaniaGórna Gwinea, region geograficzny (Afryka)
  • Czas powstania1901 - 1967
  • Technikarzeźbienie
  • Materiałsteatyt
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 23.7 cm (wysokość)
      • 10.8 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieGwinea (Afryka)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźbione w grafitowobeżowym steatycie popiersie człowieka z jaszczurką, której łapy obejmują głowę i ramiona postaci ludzkiej. Twarz ma cechy negroidalne: wydatne i szerokie usta oraz szeroki u nasady nos. Duże i wypukłe oczy postaci o kształcie owalnym przypominają okulary. Łeb jaszczurki ma cechy twarzy ludzkiej, a jej przednie i tylne łapy są masywne. Ogon przechodzi w podstawkę o owalnym kształcie. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia, przebarwienia oraz przetarcia.

Wyrzeźbiona w steatycie figurka kultu zmarłych pomdo przedstawia popiersie człowieka z jaszczurką, której łapy obejmują głowę i ramiona postaci ludzkiej. Wśród afrykańskich rzeźb kamiennych w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie najliczniejsze są okazy steatytowe pochodzące z terenów Gwinei, Sierra Leone oraz Liberii. Większość z nich przedstawia postacie ludzkie. Rzeźby znalezione w Sierra Leone, nazywane w języku mende nomolisia (liczba pojedyncza nomoli), zazwyczaj mają duże, okrągłe głowy osadzone na masywnych szyjach, wyłupiaste oczy, wyraźnie zaznaczone nozdrza oraz pełne, otwarte usta z wyszczerzonymi zębami. Statuetki z terenów Gwinei i Liberii, nazywane w języku kissi pomda lub pomta (liczba pojedyncza pomdo), przedstawiają postacie w pozycji siedzącej z podkurczonymi nogami. Nawet połowę rzeźby stanowi głowa z twarzą o grubych, wyrazistych rysach, wypukłych oczach oraz szerokim i płaskim nosie.

Pochodzenie rzeźb nomolisia i pomda nie jest jasne. Jedna z teorii zakłada, że zostały wykonane przez przodków Kissi – Kirim i Bullom, grupy etniczne, które w przeszłości zamieszkiwały tereny Liberii, Gwinei i Sierra Leone. Niejasny jest również cel ich powstawania oraz datowanie. Współcześni mieszkańcy Liberii, Gwinei i Sierra Leone znajdują figurki nomolisia i pomda w ziemi oraz w kanałach wodnych podczas prac rolnych, a także podczas poszukiwania diamentów.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn