• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
Werner Friedrich Bernhard (1690-1776), Ringlin Johann Georg (1691-1761)

Widok Szczecina

  • mapa, plan miasta, miedzioryt (odbitka)
Widok Szczecina
792
156
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kartografia
  • mapa Szczecina
  • Odra, rzeka (Polska)
  • widoki Szczecina
  • widoki miast
  • panorama Szczecina
  • ikonografia Szczecina

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/68
  • Autor/WytwórcaWerner Friedrich Bernhard (1690-1776), Ringlin Johann Georg (1691-1761)
  • NazwaWidok Szczecina
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1735
  • Technikaakwarela, miedzioryt kolorowany
  • Materiałczerpany; papier
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • czarna czcionka, kursywa na przemian z czcionką gotycką:
    • Lewa strona (j. łaciński):1. Dom(...) Anon(...)ria2. Templ.Coenobi.3.Temp.S.Gertrudis in Lastadia.4.S. Jacobi Templ. 5.Bo(...)a Pantis longi. 6. Porta Parni(...)ana 7. Templ. Marice 8. S. Nicolai Templ. 9. Arx. 10. Templ. Ar(...) 11. A(...) 12. Porta B.V.M 13. Pertica aviar (...) 14. Pons versatitis 15. Pratum(puste miejsce) Lamorum. 16. Agger super paludem versus oppidulum Dam.B. Werner del. 
    • ; Werner Friedrich Bernhard (1690-1776), Ringlin Johann Georg (1691-1761)
    • 2. Napis:
    • napisy czarną czcionką: pierwszy napis majuskułą:
    •  
    • ; Werner Friedrich Bernhard (1690-1776), Ringlin Johann Georg (1691-1761)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Panorama miasta widziana przed trójkątnymi murami obronnymi. Za murami widoczne różnej wielkości domy mieszkalne z kolorowymi dachami. Za nimi widoczna z oddali rzeka z pływającymi po niej statkami oraz jednostkami przycumowanymi przy nabrzeżu. Za rzeką widoczne właściwe miasto z budynkami użyteczności publicznej, jak kościoły, zamek itp. Po lewej stronie widoczne 3 drewniane wiatraki. Przed murami obronnymi drewniany mostek oraz wąska, kręta dróżka prowadząca do miasta. Na dróżce rozchodzącej się po lewej stronie grafiki widoczni pojedynczy przechodnie oraz trzej jeźdźcy ubrani w stroje cywilne zgodnie z modą 1. połowy XVIII wieku - czerwone i niebieskie płaszcze oraz czarne trójgraniaste kapelusze. Naniesiono jednak uaktualniające korekty - najbardziej czytelną zmianą jest barokowa wieża kościoła Mariackiego wzniesiona w 1732 r. oraz istotne poprawki w obrębie układu fortyfikacji. U dołu grafiki umieszczono efektowną barokową oprawę kartusza z herbem Szczecina na I planie z alegorią handlu i sztuki wojennej. Po prawej stronie widoczna drewniana łódka z czterema wiosłującymi mężczyznami, ubranymi w płaszcze koloru czerwonego, niebieskiego i żółtego oraz czarne trójgraniaste kapelusze. Przy łódce widoczne spienione fale morskie. Przy wybranych obiektach umieszczono podpisy czarnym tuszem oraz numerki. Poniżej rysunku umieszczona legenda z wypisanymi (odbitymi) tuszem nazwami najważniejszych budowli, rzek itp przedstawionymi na mapie. Po prawej stronie legenda napisana w j. niemieckim, po lewej stronie w j. łacińskim. Pod legendą wymienione nazwiska twórców i wydawcy. Cały rysunek wraz z legendą obwiedziony bordiurą w kształcie geometrycznego wzoru, nawiązującego do zdobień antycznych.

Panoramy Szczecina tworzone po 1720 roku miały charakter propagandowy i ukazywały nowe fortyfikacje miejskie zmieniające widok miasta w sposób fałszujący rzeczywistość. Skłonność do upraszczania wedut była typowa dla okresu baroku. Tendencje te uwidoczniły się w rysunkach Friedricha Bernharda Wernera (1690–1776), śląskiego sztycharza, pracującego dla wydawnictw norymberskich i augsburskich. Wykonał dla nich w sumie kilkaset rysunków miast stanowiących podstawę sporządzenia miedziorytów. Dla wydawnictwa Martina Engelbrechta z Augsburga rysował panoramy Szczecina, które pomimo błędów i zafałszowania prawdziwego kształtu pruskich umocnień były pierwszymi pracami rejestrującymi zmiany urbanistyczne po 1720 roku. Na ich podstawie powstało wiele rycin, publikowanych w wydawnictwach popularyzujących Szczecin. Prace Wernera są cennym źródłem ukazującym budowle już nieistniejące. Rysunek z lat trzydziestych XVIII wieku, aktualizujący panoramę Szczecina o barokowy hełm wieży kościoła Mariackiego oraz eksponujący południowe fortyfikacje, stał się wzorem dla miedziorytu augsburskiego sztycharza Johanna Georga Ringlina (1691–1761) z około 1735 roku. Stanowił on jeden z 94 widoków miasta w opublikowanym także przez Engelbrechta dziele Ansichten von Städten Europas und Alexandrien. Panorama Ringlina ukazała się w dwóch wydaniach. Drugie, którego odbitka znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, zdobiła alegoryczna bordiura złożona z trofeów wojennych i atrybutów handlu okalających herb Szczecina. Dekoracja miała symbolizować dokonania króla Prus Fryderyka Wilhelma I na rzecz gospodarczego i militarnego wzmocnienia miasta. Mimo, iż Ringlin wzorował się na rysunku Wernera, wprowadził zmiany akcentujące Szczecin jako twierdzę i zaznaczył obecność portu. Ta kompozycja również stała się wzorem dla późniejszych rycin.

Małgorzata Peszko

magazyn