• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hoffmann, Wilhelm (1897-1986) (malarz)

Widok portu przy ujściu Duńczycy

  • malarstwo, obraz
Widok portu przy ujściu Duńczycy
862
153
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • pejzaż nadodrzański
  • Odra, rzeka (Polska)
  • marynistyka
  • pejzaże marynistyczne
  • barka
  • Duńczyca

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/567
  • Autor/WytwórcaHoffmann, Wilhelm (1897-1986) (malarz)
  • TytułWidok portu przy ujściu Duńczycy
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1922
  • Technikaolej
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 61 cm (wysokość)
      • 77 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • wykonana czarną farbą sygnatura, umieszczona przed miejscowością i datą, nieczytelna:
    • (...) STETTIN 1922
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz przedstawiający fragment portu szczecińskiego prawdopodobnie w rejonie ujścia Duńczycy do Odry w okolicy Grabowa/Drzetowa. Na I planie po prawej w dolnym narożniku fragment pomostu i zlewające się w jeden ciąg nurty rzeczne. Po bokach zadrzewione odcinki nabrzeża - po lewej z kominami fabrycznymi, a po prawej z zabudową o charakterze przemysłowym. Przy brzegu po lewej widoczne od strony dziobów trzy barki zakotwiczone burta w burtę, za nimi statek motorowy i żaglowiec ukazane bokiem, a w tle zabudowania przemysłowe z dymiącym kominem. Po prawej okazały statek motorowy płynący wzdłuż nabrzeża i trzy łodzie. W centrum ukazano dwa zakotwiczone żaglowce widoczne od strony dziobu oraz maszty żaglowców stojących za nimi w głębi. Szeroka partia nieba z licznymi obłokami sięgająca linii horyzontu zamarkowanego granatowo-szarymi wzgórzami. Obraz malowany impastowo, szerokimi pociągnięciami pędzla, utrzymany w niebieskiej tonacji z akcentami brązów w obrębie statków i zabudowy oraz rozbieleniami przechodzącymi w szarości i fiolety w partii nieba. Szeroka, profilowana i złocona rama.

W latach dwudziestych XX wieku artyści działający w Szczecinie chętnie ukazywali widoki ze wzgórzem zamkowym, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego, a także tereny przy ujściu Duńczycy, która jako stare ramię Odry stanowiła wewnętrzną część powierzchni wodnej portu. W XVI wieku na jej prawym brzegu funkcjonowała stocznia. Z czasem na tym odcinku Odry zaczęto cumować żaglowce i mniejsze jednostki. W 1878 roku oddano do użytku nabrzeże przeładunkowe Dunzig z własną bocznicą kolejową – odtąd towary ze statków transportowano bezpośrednio na wagony. Usypano także groblę w poprzek nurtu Duńczycy łączącą Łasztownię z nabrzeżami, zaś na północnym krańcu zbudowano Kanał Grodzki, jako wejście do portu wolnocłowego. Przed 1945 rokiem na wodach Duńczycy istniało prywatne kąpielisko Waldowshof i działał pływacki klub Waspo Stettin. W 1922 roku nieznany artysta wykonał nawiązujący do impresjonizmu obraz z fragmentem portu, prawdopodobnie przy ujściu Duńczycy do Odry, z różnymi jednostkami pływającymi, obserwowanymi z lądu oraz z fragmentu pomostu (być może na cyplu Łasztowni między Kanałem Grodzkim i Dębickim). Nabrzeże ukazano bez dużego ruchu na wodzie, na co wskazują zacumowane barki i żaglowce, które w charakterystyczny sposób były kotwicowane burtami równolegle do siebie, a nie wzdłuż brzegu. Ukrytą w drzewach i widzianą z oddali fabryczną zabudowę potraktowano schematycznie, bez architektonicznych elementów, dzięki którym widz mógłby rozpoznać konkretny fragment miasta. Dymiące kominy oraz oszałamiający rozmiarami parowiec miały świadczyć o dokonujących się zmianach. Obraz sygnowany jest nieczytelnym podpisem, jednak niektórzy dopatrują się w płótnie ręki Wilhelma Hoffmanna (1897–1986), malarza północnoniemieckiego, podejmującego w swych pracach przede wszystkim tematykę marynistyczną.

Małgorzata Peszko

magazyn