• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
SKOCZYLAS Władysław (1883–1934) (malarz)

W polu

  • obraz
W polu
796
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • dwudziestolecie międzywojenne
  • rolnictwo
  • wieś
  • zbiory
  • pole

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/615
  • Autor/WytwórcaSKOCZYLAS Władysław (1883–1934) (malarz)
  • TytułW polu
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstaniaokoło 1920
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 35 cm (wysokość)
      • 50 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych (Poznań Plac Wilhelmowski 18) reg. obrazów nr.bież.74. Nazwisko artysty Wład. Skoczylas (Tytuł obrazu) dzieła. W polu, cena sprzedaży, akwarela.
    • ; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych Poznań
    • 2. Sygnatura:
    • W. Skoczylas
    • ; SKOCZYLAS Władysław (1883–1934)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie trzy kobiety: pierwsza, od lewej, przykucnięta, trzyma w wyciągniętych rękach rośliny. Druga, pośrodku kompozycji, stoi zwrócona w lewo, z uniesionymi w górę rękoma. Po prawej stronie trzecia - nachylona ku ziemi. Poza nimi, wznoszące się ku górnej krawędzi kompozycji, zbocze pagórka. Koloryt: chłodna, niebieskawa zieleń pagórka, przygaszony fiolet ziemi na pierwszym planie. Kobieta po lewej w niebieskiej spódnicy, fioletowym kaftanie, ciemnej chustce na głowie. Stojąca - w brunatnej spódnicy, rdzawej bluzce. Pochylona po prawej - w fioletowej spódnicy, pomarańczowym fartuchu, beżowej bluzce.

Władysław Skoczylas kształcił się zarówno w malarstwie, między innymi u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego, jak i rzeźbie, w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a później w pracowni Konstantego Laszczki. Najbardziej znany jest jako czołowy reprezentant drzeworytnictwa warsztatowego w latach dwudziestych XX wieku.

W kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie znajdują się akwarele Skoczylasa. Jedna z nich zatytułowana W polu, namalowana około 1920 roku, została zakupiona do zbiorów w 1960 roku. Jest to okres, w którym w centrum zainteresowań formalnych artysty znalazła się wielobarwna gama kolorystyczna, wykorzystywana do dzieł o wyraźnym charakterze dekoracyjnym. Typowym przedstawieniem w jego pracach były zmonumentalizowane wizerunki dziewcząt ze wsi odnoszące się do ikonografii ludowej. Wśród dzieł Skoczylasa o podobnej tematyce można wymienić W polu. Kopanie buraków z 1933 roku.

Akwarela znajdująca się w Szczecinie pokazuje scenę pracy w polu trzech kobiet. Pierwsza z nich jest przykucnięta i trzyma w wyciągniętych rękach rośliny. Druga, znajdująca się pośrodku kompozycji, zwrócona jest w lewo i ma uniesione do góry ręce. Ten gest można interpretować na wiele sposobów, zarówno jako etap wykonywanej pracy, jak i gestykulację w trakcie rozmowy z kimś spoza kadru. Trzecia kobieta nachylona jest nad ziemią. Ponad nimi widoczne jest zbocze pagórka, które prawie łączy się z chmurami. Wszystko ukazane zostało plamami w wyrazistych barwach przerwanymi niezamalowanymi partiami papieru – nie są to jednak ślady nie dokończenia dzieła, lecz świadomie wykorzystywane elementy kompozycji. Ustawienie kobiet, a także sposób kładzenia farby ma charakter półkolisty, co sprawia, że odczuwana jest cykliczność wykonywanej pracy.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn