• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Podsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)

Kompozycja bezprzedmiotowa

  • obraz
Kompozycja bezprzedmiotowa
690
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • biomorfizm
  • organiczność
  • abstrakcja > abstrakcja niegeometryczna > abstrakcja liryczna
  • kontur
  • surrealizm
  • abstrakcjonizm (sztuka)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/602
  • Autor/WytwórcaPodsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)
  • TytułKompozycja bezprzedmiotowa
  • NazwaKompozycja abstrakcyjna
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1933
  • Technikatempera
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 40 cm (wysokość)
      • 30 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • kpodsadecki 933
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na neutralnym ciemno-szaro-niebieskim tle formy w układzie diagonalnym od lewego do prawego dolnego naroża formy płaskie, nakładające się na siebie zróżnicowane kolorem i fakturą. W górnej części płaszczyzna jasna, zamknięta od dołu owalem, od góry konturem falistym; w nią wpisana płaszczyzna zróżnicowana fakturą, częściowo przesłonięta innymi formami. Dotykająca ją forma pionowa schodzi w dół stanowiąc oś dla form wybrzuszonych na zewnątrz. Koloryt: chłodny - biele, szarości, tony niebieskie.

Kazimierz Podsadecki w 1923 roku ukończył Wydział Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie. Już podczas studiów współpracował jako grafik i typograf z czasopismem „Zwrotnica” redagowanym przez Tadeusza Peipera i współtworzonym przez członków ruchu awangardowego. Znajomość z pisarzami owocowała nie tylko zleceniami ilustratorskimi, lecz także scenograficznymi. W latach 1924–1926 Podsadecki zaprojektował oprawę wizualną dwóch dramatów Jalu Kurka, Pan z Elektrowni i Gołębie Winicji Claudel, stosując zasady scenodynamiki Enrica Prampoliniego. Abstrakcyjne obrazy sztalugowe Podsadeckiego operujące chłodną paletą błękitów, fioletów i szarości, organicznymi kształtami i fakturowymi eksperymentami zdecydowanie odcinały się od ówczesnej produkcji rodzimych konstruktywistów. Uwidoczniła to pierwsza wystawa grupy Praesens w warszawskiej Zachęcie (1926), na której Podsadecki gościnnie zaprezentował osiem dzieł malarskich. W tym czasie zainteresował się techniką fotokolażu. Po upadku „Zwrotnicy” podjął współpracę z koncernem „Ilustrowany Kurier Codzienny” i wydawanymi przez niego tytułami „Na Szerokim Świecie” oraz „Światowid”. Po dołączeniu do redakcji drugiego fotomontażysty, Janusza Marii Brzeskiego, obaj artyści zaangażowali się w promocję międzynarodowych twórców obrazu mechaniczno-optycznego. W 1931 roku zorganizowali I Wystawę Fotografii Modernistycznej w krakowskim Muzeum Przemysłowym, na której prace prezentowali m.in. Lászlo Moholy-Nagy, Man Ray i Hans Richter. Rok później powołali tam Studio Polskiej Awangardy Filmowej (SPAF), zaś Podsadecki uczestniczył (obok m.in. Kurta Schwittersa i Jana Tschicholda) w międzynarodowej wystawie typografii Drukarstwo nowoczesne, urządzonej przez Władysława Strzemińskiego i grupę „a.r.” w Instytucie Propagandy Sztuki w Łodzi. W 1933 roku powstał eksperymentalny film krótkometrażowy Beton autorstwa Podsadeckiego i Brzeskiego. Ten pierwszy stworzył także swoje ostatnie w tym okresie całkowicie abstrakcyjne obrazy malarskie, jak „organiczna” Kompozycja bezprzedmiotowa ze zbiorów szczecińskich.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn