• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Pękalski Leonard (1856–1944) (malarz)

Kompozycja ze statkiem i gołębiem

  • obraz
Kompozycja ze statkiem i gołębiem
760
156
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • list
  • gałązka oliwna
  • gołąbek pokoju
  • kapelusze
  • parasole
  • podróż
  • parostatek

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/453
  • Autor/WytwórcaPękalski Leonard (1856–1944) (malarz)
  • TytułKompozycja ze statkiem i gołębiem
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstaniaokoło 1924
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 60 cm (wysokość)
      • 65 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • Leonard PĘKALSKI 1894–1944 | Kompozycja ze statkiem i gołębiem
    • ; nieznany
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz przedstawia stateczek płynący po rytmicznie falującej wodzie. Punkt widzenia z wysoka przybliża optycznie przeciwległy brzeg zieleniejący kulistymi krzewami na dwóch wzniesieniach. Na przedplanie rysunek czarnej barierki biegnący ukośnie od lewego narożnika. Nad barierką leci biały gołąb z zieloną gałązką w dziobie. Na rufie stateczku stoi kobieta w szarej, długiej sukni. W prawym ręku trzyma biały papier (list?), w lewym podtrzymuje rozpięty nad głową czarny parasol. Na obrazie dominują tony chłodnych szarości (woda, niebo), zieleni (krzewów), z którymi kontrastuje niebieskość , czerwień burty, nadbudówki i komina stateczku i przełamana żółć pokładu.

Leonard Pękalski niemal od początku swojej drogi artystycznej interesował się malarstwem monumentalnym. W jego arkana wprowadził twórcę Edward Trojanowski, profesor prywatnej Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, do której Pękalski trafił w 1913 roku dzięki wstawiennictwu i pomocy finansowej Leona Papieskiego – adwokata, publicysty, kolekcjonera dzieł sztuki i darczyńcy Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Po zakończeniu nauki Pękalski został zatrudniony przez swego profesora, który w 1919 roku objął stanowisko konserwatora piętnastowiecznych fresków ruskich na zamku lubelskim. W 1920 roku wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej, po czym dołączył do Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, jednego z artystów budujących zręby polskiej kultury narodowej w nowo przyłączonym do kraju Toruniu. Tam, wraz z przyjacielem oraz Henrykiem Szczyglińskim i Henrykiem Nowiną-Czernym, prowadził Zakład Graficzny „Sztuka”. Gdy Kowarski otrzymał w 1923 roku pracownię malarstwa dekoracyjnego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Pękalski został jego asystentem. Obrazy sztalugowe obu twórców wykazywały wówczas powinowactwo z koncepcją malarstwa Paula Cézanne’a, a także postkubistycznymi tendencjami gasnącego formizmu. Do tej fazy twórczości należy kameralna kompozycja szczecińska, nabyta ze zbiorów siostry Pękalskiego. Uproszczona forma i surowość walorowo modelowanych brył, „ruska” freskowa kolorystyka oparta na dominancie szarości i błękitu z akcentami żółcieni i czerwieni, a także oniryczne zestawienie motywów – dziecinnego jakby modelu parostatku, kobiety z parasolką i gołąbka z gałązką oliwną – tworzą aurę niesamowitości bliską włoskiej pittura metafisica, podobnie łączącej inspiracje sztuką dawną z emblematami nowoczesności.



Szymon Piotr Kubiak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin