• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - kultura wielbarska

Naczynie zoomorficzne

  • naczynie zoomorficzne
Naczynie zoomorficzne
591
70
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • późny okres wpływów rzymskich
  • kultura wielbarska

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/A/7145
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - kultura wielbarska
  • NazwaNaczynie zoomorficzne
  • Miejsce powstaniaBobrowniki (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniapóźny okres wpływów rzymskich
  • Technikalepienie ręczne
  • Materiałglina
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 13.2 cm (wysokość)
      • 5.8 cm (szerokość)
  • Kolekcjaokres przedrzymski, rzymski i wędrówek ludów
  • Miejsce zebrania w terenieBobrowniki (województwo zachodniopomorskie)
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Archeologii
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Gliniane naczynie zoomorfologiczne przedstawiające postać barana.

W okresie od I do połowy V wieku Pomorze, północną Wielkopolskę, Mazowsze i Polesie zasiedlały społeczności reprezentujące kulturę wielbarską. Nazwa ta pochodzi od miejscowości Wielbark, obecnie znajdującej się w granicach administracyjnych Malborka, gdzie odkryto cmentarzysko z elementami charakterystycznymi dla tejże kultury. W ciągu kilku stuleci osadnictwo wielbarskie stopniowo przesuwało się w kierunku Morza Czarnego, pokrywając się z trasą wędrówek germańskich plemion Gotów i Gepidów, znaną ze źródeł pisanych. Na tej podstawie większość badaczy utożsamia kulturę wielbarską z tymi właśnie ludami. Prezentowane naczynie gliniane w formie barana jest jednym z dwóch znanych z dzisiejszych ziem polskich. Odkryto je przypadkowo, latem 1939 roku, podczas prac ziemnych związanych z budową autostrady Reichautobahn (R.A.B). Odsłonięto wówczas kilka obiektów, ale do dziś zachowały się przedmioty tylko z jednego z nich, wypełnionego spalenizną. Oprócz naczynia zoomorficznego są to dwa inne naczynia gliniane, górna część kociołka z brązu oraz fragmenty bliżej nieokreślonej, ręcznie lepionej ceramiki. Charakter stanowiska w Bobrownikach nie został dotąd wyjaśniony. W źródłach archiwalnych nie ma wzmianek na temat szczątków ludzkich w obiektach, co mogłoby wskazywać na cmentarzysko, chociaż Hans Jürgen Eggers, szczeciński muzealnik-archeolog, badający znaleziska z Bobrownik w okresie przedwojennym, przypuszczał, że część z nich może pochodzić z całkowicie zniszczonego grobu szkieletowego. Ludność kultury wielbarskiej praktykowała zarówno obrządek szkieletowy, jak i ciałopalny. Nierzadko w obrębie jednego cmentarzyska odkrywane są oba typy pochówków.

Bartłomiej Rogalski

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin