• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
kultura łużycka

Amfora dwuucha

  • przedmiot obrzędowy
Amfora dwuucha
93
12
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • groby, cmentarzyska > cmentarzyska popielnicowe, pochówki ciałopalne, popielnice, znaleziska przypadkowe, znaleziska grobowe, ornamenty, motywy > motywy faliste, motywy > motywy punktowe, żłobkowanie, Pommersches Landesmuseum in Stettin (1927-1945) > Pommersches Landesmuseum in Stettin (1927-1945) - kolekcja

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/A/22270
  • Autor/Wytwórcakultura łużycka
  • NazwaAmfora dwuucha
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania[data dookreślenie] > około -1100 - -750
  • Technikawypalanie w atmosferze redukcyjnej
  • Materiałceramika
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 20.4 cm (wysokość)
      • 26.1 cm (średnica)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Klütz P.S. 3962
    • ; Pommersches Landesmuseum in Stettin (1927-1945)
  • Kolekcjaepoka brązu i wczesna epoka żelaza
  • Miejsce zebrania w terenieKlucz, część miasta Szczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Archeologii
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Dwuczęściowe naczynie, w którym baniasty brzusiec przechodzi w niską stożkowata szyjkę, a dno o płaskiej podstawie jest niewyodrębnione. Zaopatrzone jest w dwa taśmowate i kanelowane ucha umieszczone na przełomie brzuśca i szyjki. Przy nasadzie szyjki znajduje się dookolne pasmo złożone z trzech żłobkowanych linii. Wykonane analogiczną techniką pasmo żłobków, tworzące linię falistą, zdobi dolną część brzuśca. Powyżej jego załomu umieszczono pojedynczą falistą linię obwiedzioną drobnymi punktami. Powierzchnia zewnętrzna naczynia o jednolicie ciemnoszarym zabarwieniu została starannie wygładzona. Amfora została współcześnie poddana konserwacji: sklejona z kawałków i częściowo uzupełniona białym gipsem.

Wylepione z gliny naczynie, ma formę dwuuchej amfory o pękatym brzuścu i stosunkowo krótkiej stożkowatej szyjce. Na uchach zdobione jest kenalami, czyli żłobkami nazywanymi też kanelurami. Przy nasadzie szyjki znajduje się dookolne pasmo złożone z trzech żłobkowanych linii. Wykonane analogiczną techniką pasmo żłobków, tworzące linię falistą, zdobi dolną część brzuśca. Powyżej jego załomu umieszczono natomiast pojedynczą falistą linię obwiedzioną drobnymi punktami. Krągły kształt w połączeniu z bogatą dekoracją czyni je okazałym i wyjątkowym. Jednolite, ciemnoszare zabarwienie wskazuje, że naczynie zostało starannie wypalone w atmosferze redukcyjnej, czyli bez dostępu tlenu. Bez wątpienia stanowi ono wyraz kunsztu pradziejowych garncarzy.

Zabytek został odkryty przypadkowo w 1940 roku przez niejakiego Johanesa Paculla na szczycie pokaźnego wzniesienia określanego jako Postbergen – obecnie Wzgórze Bombardierów przy szczecińskim osiedlu mieszkaniowym Żydwoce-Klucz. Przekazany został do szczecińskiego Pommersches Landesmuseum (1927–1945), o czym świadczą naniesione na jego powierzchnię oznaczenia inwentaryzatorskie ówczesnych muzealników. Amfora, którą można wiązać z młodszymi okresami epoki brązu, czyli latami około 1100–750 p.n.e., znajdowała się w jednym z grobów na cmentarzysku ciałopalnym ludności kultury łużyckiej. W grobie bez obwarowania kamiennego pełniła funkcję popielnicy. Poza tym wiadomo, że przykryta była niewielkim, płaskim kamieniem i współwystępowała z glinianym naczyniem-przystawką o czerwonym zabarwieniu.

Dorota Kozłowska

magazyn